Togtrafikken genoptaget efter stormen
trafikken kører igen på jernbanen, efter at flere strækninger siden torsdag har været lukket ned på grund af stormen Pia. Det er dog stadig en god idé at tjekke Rejseplanen.
Fra fredag klokken 12 kører togtrafikken igen overalt i landet. Banedanmark har brugt natten, morgenen og formiddagen på at rydde de strækninger, som har været lukket på grund af stormen. Der er fjernet væltede træer og grene, så togene igen kan komme igennem.
Voldsomt var det – især ved den jyske vestkyst, hvor middelvindene nåede op på 30,2 meter i sekundet, og flere steder i landet var der også vindstød af orkanstyrke. På jernbanen lukkede Banedanmark derfor af sikkerhedshensyn en række jyske strækninger samt Nordvestbanen ud mod Kalundborg, ligesom der var reduceret drift på resten af jernbanen.
Storebæltsbroen var lukket i korte perioder, ligesom et træ væltede ned i kørestrømsanlægget ved Gråsten og skulle fjernes. I alt skulle der fjernes omkring 65-70 træer på jernbanen, hvoraf langt de fleste var i Jylland.
”Vi var alle godt forberedt – både hos jernbanevirksomhederne og i Banedanmark – og trafikken blev lukket og åbnet efter planen. De steder, hvor vi skulle fjerne træer, der var væltet ned over jernbanen, fik vi hurtigt træerne væk, så vi kunne genoptage trafikken som forventet,” siger Nicolai Smidt Sigsgaard, områdechef i Trafik.
Selvom trafikken kører igen, anbefales det, at man tjekker Rejseplanen før afrejsen, da der kan være efterdønninger efter stormen.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Sønderjysk drejeskive fylder 100 år
Drejeskiven på Padborg Station kan dateres helt tilbage til 1925, og det betyder, at den smarte jernbaneopfindelse i år fylder 100 år.