Nyt signalsystem testes på den sydlige del af S-banen

Inden hele S-banen senere på året kan overgå til et nyt, digitalt signalsystem, skal det testes på de tre sidste linjer.
Banedanmark er i gang med at sende alle de gamle, analoge signaler langs S-banen på pension. I stedet bliver de skiftet ud med et nyt, avanceret signalsystem. Det har til formål at give flere tog til tiden og en mere stabil togdrift.
"Udskiftningen af de gamle signaler er nødvendig, fordi de er udtjente og desværre tit er årsag til forsinkelser. Derfor er vi snart færdige med at udrulle et nyt, digitalt signalsystem på hele S-banen. På sigt vil det give passagererne en mere stabil togdrift med flere tog til tiden," siger Thilde Restofte Pedersen, direktør for Signalprogrammet i Banedanmark.
I januar blev det nye signalsystem taget i brug på hele den centrale del af S-banen i det centrale København. Det betyder, at mere end halvdelen af S-banen i dag er i drift med de nye signaler.
Sidste udrulning på S-banen
Nu er turen kommet til de tre sidste linjer fra hhv. Carlsberg og Sydhavn til Frederikssund, Høje Taastrup og Køge. Her forventer Banedanmark, at de nye signaler vil blive taget i brug til efteråret. Dermed vil hele S-banen være i drift med det nye signalsystem.
"Vi ser meget frem til, at de tre linjer i slutningen af året vil blive koblet på det nye system. Det vil betyde, at hele S-banen vil være udstyret med de nye signaler. Dermed kan vi sætte punktum for en markant teknologisk opgradering, som allerede er kommet mange passagerer til gode," siger Janus Steen Møller, direktør for Signalsystemer i Banedanmark.
Tests giver ændringer i togtrafikken
Inden det nye signalsystem kan tages i brug på de tre strækninger til efteråret, er det nødvendigt at udføre en række tests. Det betyder, at der fra lørdag den 26. marts klokken 01:30 til mandag den 28. marts klokken 04:30 ikke kører S-tog mellem:
- København - Frederikssund
- København - Høje Taastrup
- København - Køge
DSB indsætter togbusser på strækningerne. Mere information om togbusserne kan findes på DSB’s hjemmeside.
Passagerer anbefales at tjekke Rejseplanen inden afgang.

Kom med byggechefen på arbejde
Sommer efter sommer står byggechef Jan Rudebeck i sporene og skifter spor, sveller og skærver. I år er han byggechef på Aarhus Hovedbanegård, hvor han bruger sine mange års erfaring til at bygge banen bedre.

Et hav af minder blev byttet for skinner
Banedanmark inviterede søndag til åben byggeplads på Aarhus Hovedbanegård, hvor aarhusianerne fik et særligt indblik i byggeriet af jernbanen, der netop nu gennemgår en omfattende opgradering. En gammel skinne fra Hovedbanegården blev uddelt i små stykker til aarhusianere med mindeværdige oplevelser fra banen.

Helle gør Aarhus Hovedbanegård klar til fremtidens el-tog
På Aarhus Hovedbanegård står projektchef i Banedanmark Helle Thambo. Her jonglerer hun med tidsplaner, entreprenører, borgere og samarbejdspartnere for at lykkes med det gigantiske anlægsprojekt, som er godt i gang i Aarhus.

Byt minder for skinner til åbent hus
Den 22. juni afholder Banedanmark åbent hus på den historiske ombygning af jernbanen i Aarhus.