Nu gøres der klar til eltog i Aalborg

Banedanmark går i gang med at elektrificere jernbanen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn

Udfasningen af dieseltog til fordel for klimavenlige eltog er en afgørende del af den grønne omstilling. Derfor er Banedanmark i fuld gang med at elektrificere jernbanen over hele landet, og nu er turen kommet til Aalborg.

Elektrificeringsarbejdet er godt i gang på strækningen mellem Brabrand og Langå, og nu sættes der i gang på strækningen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn, hvor mastefundamenter og masterne til kørestrømsanlæg skal på plads langs banen.

"Projektet skrider frem, så der er en grønnere jernbane på vej til aalborgenserne. Det betyder, at vi skal i gang med et komplekst arbejde, hvor vi blandt andet skal ramme mastefundamenter ned, opsætte køretråd, og i det hele taget skabe det anlæg, der gør det muligt at køre de fremtidige eltog, som både er hurtigere, mindre støjende og langt mere klimavenlige," siger Jette Aagaard, der er programdirektør for Banedanmarks Elektrificeringsprogram.

Maskinen rykker videre
Det er helt konkret betonpæle, der skal placeres og slås ned med slagkraftige rammemaskiner tæt på skinnerne. Det forventes, at de første betonpæle bliver slået i søndag den 19. januar af flere rammemaskiner, der arbejder forskellige steder på jernbanen på samme tid. Det forventes ligeledes, at arbejdet begynder på den sydlige del af strækningen nær Skalborg. Et arbejde, som vil foregå i aften- og nattetimerne.

Arbejdet bliver udført af rammemaskiner, der hver især kan nå at ramme i omegnen af 15-25 betonpæle pr. nat. Det tager typisk 30 minutter at ramme en betonpæl i jorden afhængigt af jordforholdene, hvorefter maskinen arbejder sig videre.

"Man kan desværre ikke bygge uden støj, og det kan derfor i perioder være generende for naboerne langs banen. Ikke mindst, fordi støjen kan ligge i nattetimerne, så vi kan opretholde togdriften mest muligt. Vi gør dog, hvad vi kan for at klare arbejdet så effektivt, vi kan, og maskinen vil hurtigst muligt rykke videre på strækningen. Vi sørger desuden for at holde naboer løbende orienteret om arbejdet, og de har også fået kontaktoplysninger, hvis de har spørgsmål. Man kan også altid holde sig orienteret på vores hjemmeside, hvis man har behov for oplysninger i relation til projektet," siger Jette Aagaard.

Arbejder i ét spor ad gangen
Selve arbejdet foregår i ét spor ad gangen, og det betyder, at maskinerne kommer forbi samme sted to gange - én gang i hvert spor, så togtrafikken kan opretholdes.

"Strækningen bliver hver dag benyttet af rigtig mange pendlere, og derfor er det vigtigt for Banedanmark at forstyrre togdriften, så lidt som muligt. Af den grund har vi prioriteret, at arbejdet skal foregå i aften- og nattetimerne, og vi holder hele tiden det ene spor åbent, så der fortsat kan køre tog af hensyn til passagererne," siger Jette Aagaard.

Efter nedramningen af fundamenterne, vil arbejdet bestå i opmålinger, oprydning, opsætning af master og trækning af køretråd.

Det anbefales, at man løbende holder øje med appen MitTog eller Rejseplanen. Hele elektrificeringsarbejdet forventes færdigt i efteråret 2025.

Læs mere om elektrificeringen her.

Fakta om projektet  

  • Banedanmark er i fuld gang med at elektrificere jernbanen, hvilket er en forudsætning for at kunne indsætte eltog, som er hurtigere, støjer mindre og udleder langt mindre CO2 end dieseltog.
  • Masterne opsættes med 10-80 meters mellemrum.
  • Betonfundamenter slås ned i 6-10 meters dybde.
  • Der arbejdes i nætterne fra søndag aften til fredag morgen i tidsrummet klokken 20.00 - 05.00. 
  • Når masterne er opsat, skal der bygges transformerstationer til strømforsyning, og kørestrømsledninger skal opsættes.
  • Væltede træer og nedfaldne grene kan føre til forsinkede og aflyste tog. Derfor ryddes eller beskæres bevoksningen op til 10 meter fra banen, på begge sider af sporene.
""

Her er vi i gang med at elektrificere

Læs mere om de strækninger vi arbejder på.

Læs mere om strækningerne
""

Sådan elektrificerer vi jernbanen

Hvad skal der til, før vi kan køre eltog på jernbanen?

Læs mere om processen

Seneste nyt fra Banedanmark