Nu er jernbanen mellem København og Ringsted klar til hurtigere tog

Jernbanen mellem København og Ringsted via Køge Nord er klar til tog, der kan køre 200 km/t.
Da den nye bane København-Ringsted blev indviet i juni 2019, var det med en strækningshastighed på 180 km/t – med mulighed for at hæve hastigheden på et senere tidspunkt. Nu er begrænsningerne for at holde hastigheden på de 180 km/t ophævet, og banen står nu klar til at lade tog køre 200 km/t. Der vil dog gå noget tid, før et større antal tog, der kan køre hurtigere end 180 km/t, kommer til at udnytte muligheden for at sætte farten op. I første omgang er det nogle få tyske tog til Hamburg, der kører den maksimalt tilladte hastighed.
Banen mellem København og Ringsted opfylder alle de krav til spor, kørestrøm og signalsystem - og vedligehold af disse - der er nødvendige for at hæve hastigheden.
Siden åbningen af Den nye bane København-Ringsted har vedligeholdet været tilpasset til hastighederne på maksimalt 180 km/t. For at banen kan lade tog køre 200 km/t, har Banedanmark opfyldt 29 forskellige krav. Disse krav er nu på plads og godkendt, så hastigheden kan hæves til 200 km/t.
Dermed står banen nu klar, når DSB til efteråret har de første tog klar, der kan køre 200 km/t.
”I første omgang giver det bedre mulighed for at indhente forsinkelser, når togene har mulighed for at køre 200 km/t. Det styrker stabiliteten og giver passagererne flere tog til tiden. På sigt vil der også være mulighed for at skære en smule af rejsetiden,” siger Peter Svendsen, trafikdirektør i Banedanmark.
Den højere hastighed er gældende fra Avedøre til Ringsted med undtagelse af enderne og en mindre strækning omkring Køge Nord, hvor hastigheden fastholdes på 180 km/t.
Om jernbanen København-Ringsted:
- Den dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted er 60 kilometer lang
- Banen følger på næsten hele strækningen Køge Bugt Motorvejen
- Den karakteristiske Køge Nord Station er eneste station på strækningen. Her er der mulighed for at skifte til S-tog og mulighed for at parkere.
- Jernbanen blev indviet den 31. maj 2019
- Se Den nye bane København-Ringsted fra luften

Sporombygningen i Vestjylland fortsætter på Ringkøbing Station
I maj og juni ombygger Banedanmark spor 1 og spor 2 på Ringkøbing Station. Med nye spor og sporskifter bliver stationen klar til fremtidens klimavenlige batteritog.

Sammen fejrede vi vores allesammens Lillebæltsbro
I lørdags blev de danske broers “Grand Old Lady” fejret med en stor fødselsdagsfest. I 90 år har Lillebæltsbroen nemlig bundet Danmark sammen og sikret, at mere end 70.000 tog med passagerer og gods årligt har kunnet passere bæltet og nå hurtigt frem til deres destinationer.

Lillebæltsbroen fylder rundt
I 90 år har Lillebæltsbroen bundet Danmark sammen, og den ca. 300.000 tons tunge beton- og stålkonstruktion er i god form og klar til 90 år mere. Lørdag den 10. maj bliver fødselsdagen markeret på begge sider af broen – og naturligvis også på selve broen.

Banedanmark fornyer S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød
Fra maj til oktober 2025 arbejder Banedanmark med en omfattende sporfornyelse af S-banestrækningen mellem Svanemøllen og Hillerød.