I fem uger skal godstog vende på Københavns Hovedbanegård

Fra den 26. november til 1. januar skal godstog, som skal passere København, ind og vende på Hovedbanegården. Det skyldes, at der skal udgraves en ny tunnel på Ny Ellebjerg Station, så godstogene ikke kan køre ad den sædvanlige rute.
Normalt ser man ikke mange godstog køre ind til perronerne på Københavns Hovedbanegård. Det kommer dog til at ændre sig i perioden fra den 26. november til 1. januar, hvor alle internationale godstog skal ind og standse på Hovedbanegården for at kunne køre videre øst- eller vestpå.
Godstrafikken bliver omlagt, fordi sporet mellem Ny Ellebjerg og Ørestad er lukket, mens Metroselskabet udgraver og støber en ny gangtunnel på Ny Ellebjerg Station. Udgravningen foregår under sporene, som normalt fører godstrafikken uden om København H. Projektet er en del af arbejdet med i de kommende år at udbygge Ny Ellebjerg Station til et nyt trafikalt knudepunkt i København.
I de fem uger kan der komme op til 36 godstog hvert døgn forbi Københavns Hovedbanegård. Og selvom godstrafikken bliver reduceret på den store rejsedag den 22. december, kan der i perioder komme ekstra pres på trafikafviklingen.
Banedanmark er dog klar til at håndtere den ekstra trafik:
”Vores trafikledere får lidt flere brikker, der skal flyttes rundt på brættet, men Banedanmark har ekstra mandskab klar, så vi kan afvikle trafikken så optimalt som muligt. Samtidig reducerer DSB antallet af regionaltog i de fem uger, så der vil være mindre trængsel i sporene. Der kan dog opstå lidt flere forsinkelser og forstyrrelser i perioden end normalt. Vores bedste råd er at tjekke Rejseplanen og MitTog-appen og væbne sig med en smule ekstra tålmodighed,” siger områdechef i Trafikstyring i Banedanmark, Nicolai Smidt Sigsgaard.
Gangtunnelen på Ny Ellebjerg Station vil give passagererne bedre adgang til perroner til fjern- og regionaltog, S-tog og den kommende metrolinje M4 Sydhavn. Det er desuden besluttet, at Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd, når køreplanen for 2024 træder i kraft i december. Det sker for at markere stationens nye status som trafikalt knudepunkt.
Læs mere om ombygningen af Ny Ellebjerg St. hos Metroselskabet
Fakta om internationale godstog
• Danmark er en del af en international godskorridor mellem Skandinavien og Middelhavet.
• Korridoren er 7527 km lang og løber fra Palermo i syd via Innsbruck, Hamborg og København til Stockholm og Oslo i nord.
• Korridoren kaldes Scandinavian–Mediterranean Rail Freight Corridor (ScanMed RFC) og er af stor betydning for godstransporten mellem Nord- og Sydeuropa.
• Medlemslandene i EU har forpligtet sig til at indføre en række banegodskorridorer på tværs af grænserne.

Ny dæmning på 100 meter ved Funder er nu bygget færdig
Det store arbejde med at udbedre en dæmning ved Funder er færdigt en uge før tid. Det betyder, at togpassagererne igen kan rejse på strækningen mellem Engesvang og Silkeborg.

Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog
Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.

Nu gøres der klar til eltog i Aalborg
Banedanmark går i gang med at elektrificere jernbanen mellem Skalborg og Aalborg Lufthavn

Banedanmarks overvågningssystem fanger dæmningsskred i tidligt stadie ved Funder
Strækningen mellem Engesvang og Silkeborg vil være spærret de næste fire uger. Banedanmark udbedrer et begyndende dæmningsskred efter varsling fra intelligent sensorsystem.