Banedanmark undersøger grundlæggende årsag til fejl i signalsystemet
I torsdags blev det nye digitale signalsystem ramt af en fejl, som påvirkede flere strækninger i Jylland. Fejlen blev rettet, så signalsystemet igen kørte stabilt fredag aften, men trafikken var fortsat påvirket hen over weekenden. Banedanmark har siden sammen med leverandørerne undersøgt den grundlæggende årsag til fejlen.
Fejlen opstod som følge af en synkroniseringsfejl mellem Traffic Management Systemet og en tidsserver.
”Vi er meget kede af, at mange passagerer blev påvirket af driftsforstyrrelser. Jeg er dog samtidig glad for at kunne konstatere, at Banedanmarks beredskab for større nedbrud og evt. cyberangreb fungerede, som det skulle. Det var en kompleks fejlsøgning, som involverede flere leverandører og mange eksperter på tværs af Europa, og hvor en effektiv koordination mellem leverandører og systematisk opfølgning på deres arbejde med fejlsøgning var væsentlig. Vores leverandør af det digitale signalsystem er nu i gang med at analysere de bagvedliggende årsager til fejlen. Vi vil samtidig som altid gennemgå læringspunkter fra håndteringen af denne driftsforstyrrelse, så vi sammen med vores leverandører kan blive endnu bedre til at håndtere den slags hændelser,” siger direktør for digitale signaler, Kirsten Winther Jørgensen.
Analysearbejdet af de bagvedliggende årsager til fejlen er stadig i gang. Der er dog intet som helst, der tyder på, at fejlen skyldes påvirkning udefra, eller at driftsforstyrrelsen har sammenhæng med de udfordringer, TDC samtidig oplevede med deres netværk. Der har ikke været nogen sikkerhedsmæssige risici forbundet med fejlen, og det har således været sikkert at genoptage og afvikle trafikken under hele forløbet.
Kæmpemaskinen Anne pakker skærver i Banegraven
Mens regnen siler ned over Aarhus, summer banegraven af liv. Under Bruuns Bro og i stationssporene tager fremtidens jernbane form - blandt andet med hjælp fra 170 ton tunge Anne.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.