Banedanmark fortsat på udkig efter en ejendomsudvikler til brobuerne ved Nørrebro Station
Som en del af en større udvikling af Nørrebro Stationsområde skal brobuerne på Folmer Bendtsens Plads i København forvandles fra et klassisk transitområde til en mere attraktiv del af kvarteret, hvor både beboere, rejsende og besøgende har lyst til at opholde sig.
I januar gik Banedanmark derfor på jagt efter en ejendomsudvikler til at løfte opgaven og sendte området i udbud: Banedanmark skal finde en udvikler til buerne under Nørrebro Station
Udbud annulleres, og muligheder vurderes
Desværre modtog Banedanmark ikke nogen bud og har derfor været nødt til at annullere udbuddet.
”Området omkring Nørrebro Station er både unikt og udfordrende. De ikoniske åbne betonbuer, der bærer S-banen, giver nogle fantastiske muligheder, men stiller samtidig en række byggetekniske krav til de potentielle ejendomsudviklere. Den opgave er der desværre ikke nogen, der her i første omgang har villet kaste sig ud i. Vi er derfor nu i gang med at undersøge, hvad der skal til for at få en ejendomsudvikler til at melde sig på banen, så vi kan bidrage til et attraktivt og tryghedsskabende miljø ved Nørrebro Station,” siger områdechef i Banedanmark Martin Gardezi Aggergaard.
Selvom brobuerne giver en kommende ejendomsudvikler mulighed for at skabe unik arkitektur, så er de samtidig en del af infrastrukturen. Derfor er det en betingelse for at udvikle bygningerne, at Banedanmark fortsat har mulighed for at vedligeholde broen, som bærer sporene.
Læs mere på Banedanmarks hjemmeside: Brobuerne på Nørrebro Station
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.