Sporfornyelsen på Aarhus Hovedbanegård tager form: Se udviklingen siden maj
I maj 2025 var skinner, sveller og ballast fjernet i spor 4-7, og hele området var gravet op. Det store anlægsarbejde med at opbygge nye spor og perroner var i sin spæde start:

Arbejdet med at genopbygge spor 4-7 og at bygge det nye spor 8 - som skal øge kapaciteten på Aarhus H - er nået langt i den mellemliggende periode på lidt over tre måneder:

De fem helt nye spor ses mellem støttevæggene til de nye perroner, som vi lige nu er ved at lægge perronforkanter på:


Næste skridt
Vi er i gang med at etablere byggeplads ved Thomas Koppels Gade/Volume Village, som vi skal bruge til næste del af sporfornyelsen. Mellem byggepladsen og sporet etablerer vi en adgangsvej, som vi skal anvende til at transportere materialer til og fra sporet i dette område:

Ved Bjørnholms Alle er nedrivningen af den gamle papirfabrik udført, og entreprenøren og kolleger har allerede taget arbejdspladserne i brug. Den bruger vi til sporfornyelsen og til de kommende broprojekter:

Hold dig opdateret om Aarhus H
Få sidste nyt fra ombygningen af Aarhus Hovedbanegård samt invitationer til aktiviteter og events i forbindelse med byggeriet.
Tilmeld dig Nyt fra Aarhus H
Kæmpemaskinen Anne pakker skærver i Banegraven
Mens regnen siler ned over Aarhus, summer banegraven af liv. Under Bruuns Bro og i stationssporene tager fremtidens jernbane form - blandt andet med hjælp fra 170 ton tunge Anne.
Nedtagning af cykelparkering på Bruuns Bro i Aarhus udskydes
Trædækket på Bruuns Bro i Aarhus, som benyttes som parkeringsområde for cykler, bliver stående i den nærmeste fremtid. Banedanmark har udskudt nedtagningen på grund af tekniske udfordringer.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.