Banedanmark åbner dørene til jernbanens digitale hjerne
Kom helt med ind i ’jernbanens digitale hjerne’, når Banedanmark åbner Trafiktårn Øst til Open House Copenhagen. Oplev det arkitektoniske vartegn indefra og få et unikt indblik i, hvordan togtrafikken styres fra jernbanens hjerne.
Deltager du i Open House Copenhagen, kan du lørdag d. 25. marts være med, når Banedanmark åbner dørene til Trafiktårn Øst. Open House er verdens største arkitekturevent, hvor ellers lukkede rum og bygninger åbnes for offentligheden.
Du kan som noget helt unikt opleve Trafiktårn Øst indefra og få et kig bag facaden, når Banedanmark inviterer alle Open House deltagere indenfor. Trafiktårn Øst er ikke bare et arkitektonisk vartegn. Det er også jernbanens digitale hjerne.
”Vi glæder os til at invitere inden for i vores imponerende Trafiktårn, som i 2017 blev nomineret til den fornemme arkitekturpris ”Store Arne”. Trafiktårn Øst er nemlig et vigtigt knudepunkt i København. Herfra styrer Banedanmark trafikken på hele den københavnske S-bane med et nyt avanceret digitalt signalsystem og den del af trafikken på jernbanen i Østdanmark, som også er ved at blive omlagt til det nye digitale signalsystem. På den måde kan tusindvis af mennesker hver dag komme på arbejde, i skole eller frem til hinanden”, siger Peter Svendsen, direktør for Banedanmarks Trafikdivision.
Moderne rammer om en moderne jernbane
Trafiktårn Øst er designet af Tranberg Arkitekter og blev indviet i 2015. Tårnet rummer tre kontrolcentre. Banedanmarks to kontrolcentre, hvorfra trafikken for både fjerntog, der kører på det nye digitale signalsystem i Østdanmark og hele S-banen, og Vejdirektoratets kontrolcenter, der overvåger statens motorveje, landeveje og broer.Både arkitektur og indretning af tårnet har fokus på at skabe gode rammer om trafikstyringen. Det flettede murværk for vinduerne bryder lyset, så det er godt at arbejde i. Medarbejderne kan fra det runde tårn følge med i døgnets gang fra ovenlysvinduerne og har fra kontrolrummene det fulde overblik, det kræver at styre togtrafikken.
Den unikke udsmykning, som er inspireret af bygningens funktion og arkitektur, handler om bevægelse, tidsregning og rotation. Afrikansk inspireret kunst pryder bygningen ude og inde og er designet af billedkunstner Henrik Plenge Jakobsen. Gulvet i foyeren er 330 kvadratmeter stort og kaldes for ”Red Earth Knight Pattern”. De røde og hvide sten er håndskårne og referer både til den røde afrikanske jord og den danske undergrund.
Kom fra bund til top i tårnet
Turen gennem tårnet starter i foyeren ved det unikke Foucaults pendul. Herefter går det opad via den smukke spiraltrappe, som forbinder hele bygningen. På turen er der indlagt stop på 6. og 8. sal, hvor du kan se og høre mere om, hvordan Banedanmark styrer, overvåger og udvikler jernbanen. Der vil undervejs være mulighed for at snakke med Banedanmarks medarbejdere om arbejdet med at styre og udvikle en effektiv og klimavenlig jernbane, tårnets opbygning og arkitektur og meget mere.Turen gennem Trafiktårn Øst slutter med en op på tagterrassen på 9. sal, hvorfra du kan nyde den fantastiske udsigt over banen og København.
Nu kan du køre med klimavenlige eltog mellem Holbæk og København
DSB's passagerer kan nu sætte sig til rette i eltog, efter at Banedanmark har elektrificeret strækningen mellem Holbæk-Roskilde.
Sådan blev banen bedre i 2024
I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.
Rigsrevisionen offentliggør beretning om Banedanmarks Signalprogram
Rigsrevisionen har i dag offentliggjort en rapport, der omhandler sikkerheden omkring det nye digitale signalsystem.
Banedanmark undersøger grundlæggende årsag til fejl i signalsystemet
I torsdags opstod der en fejl i signalsystemet i Jylland, som påvirkede trafikken. Leverandøren har udbedret fejlen og er nu i gang med at analysere den bagvedliggende årsag. Der ikke noget, som tyder på eksternt påvirkning af systemet.