Hvad går projektet ud på?
Banedanmark udskifter i foråret og sommeren 2025 fire sporskifter ved Snoghøj nord for Lillebæltsbroen. Sporskifterne er et vigtigt trafikalt knudepunkt for togtrafikken mellem landsdelene.Samtidig fornyes skinner, sveller og skærver under de fire sporskifter og på broen, som fører banen over Østjyske Motorvej, E20. I forbindelse med arbejdet skal broen desuden fugtisoleres, hvilket beskytter betonkonstruktionen mod fugt og vand.
Skinnerne i begge spor skal skiftevis tages op og både skinner, sveller og ballast samt de fire sporskifter skal udskiftes. Når alle materialer er væk, fugtisolerer vi samtidig broens betonkonstruktion. Arbejdet bliver udført i et spor ad gangen, så togtrafikken vil under det meste af arbejdet blive afviklet med tog i det ene spor. Der vil også være perioder, hvor begge spor er spærret. Der bliver i stedet bliver indsat togbusser.
Hvornår finder arbejdet sted?
Arbejdet udføres i perioden fra marts til og med juni 2025.
Hvor foregår arbejdet?
Arbejdet udføres på jernbanebroen, der fører banen over Østjyske Motorvej, E20 ved Snoghøj.
Hvorfor er projektet vigtigt?
Arbejdet er en nødvendig del af Banedanmarks løbende vedligehold af banen, De fire sporskifter er meget slidte og trænger til udskiftning for at sikre en stabil togdrift gennem det vigtige trafikale knudepunkt.
Hvordan påvirker arbejdet dig som nabo?
Hvis du er nabo til banen vil du kunne opleve, at vores arbejde er støjende og støvende. Vi kommer til at køre med store arbejdskøretøjer i sporet og på broen og vil desuden køre til og fra vores arbejdspladser med gamle og nye materialer. Vi informerer naboer til banen om arbejdet via brev i e-boks, fysisk post og via sms.
Hvordan påvirker projektet dig som togpassager?
Når banen er totalspærret i Snoghøj, er det nødvendigt at indsætte togbusser på hele strækningen Odense – Fredericia. Det skyldes logistiske udfordringer på de mellemliggende stationer, der gør dem uegnede som skiftestationer mellem tog og togbus.
DSB indsætter direkte togbusser i forbindelse med IC og Lyntogs-ankomster og -afgange. Derudover indsættes togbusser, der standser ved de mellemliggende stationer, så de lokale rejsendes behov også dækkes.
Banedanmark anbefaler derfor, at passagererne planlægger deres rejse på Rejseplanen.

Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog
Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.

Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning
Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.
Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre
Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.

Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
Netop nu gennemfører Banedanmark en række store fornyelsesprojekter på jernbanestrækninger i hele landet.

Banedanmark gør jysk hovedstrækning klar til fremtiden
Frem mod efteråret gennemfører Banedanmark en række store projekter på jernbanen mellem Aarhus og Hjørring.

Nu begynder fornyelsen af Langå Station
Banedanmark fornyer og opgraderer i de kommende måneder sporene på Langå Station, så stationen bliver klar til fremtidens grønne eltog.

2023: Året der gik på jernbanen
2023 var præget af en historisk stor anlægsaktivitet i sporene. Genoplev årets store indsatser.

Travl uge i sporet efterlader banen i bedre form
Fra i dag er togtrafikken mellem Slagelse og Fredericia genoptaget efter en travl uge i sporet.

Når vi arbejder i sporet
Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.
Læs mere om sporspærringer
Når vi åbner igen efter sporarbejde
Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed
Læs om hvad vi tjekker