Ny organisering gør Banedanmark klar til fremtidens udfordringer
Den 1. april trådte en ny organisering i kraft i Banedanmark, og nu er også den nye direktion på plads. Ændringerne skal gøre Banedanmark endnu bedre til at prioritere og samarbejde på tværs af organisationen om de mange opgaver, der venter de kommende år.
Banedanmarks nytiltrådte administrerende direktør, Peter Jonasson, mener, at Banedanmark med ændringerne står godt rustet til fremtiden.
”Der er travlt på banen. Vi vedligeholder, fornyer, elektrificerer og digitaliserer en gammel infrastruktur, som virkelig trænger. Nu har vi fået en ny organisationsstruktur og direktion på plads, og sammen med alle Banedanmarks dygtige medarbejdere skal det sikre, at vi når i mål med alle de projekter som i disse år moderniserer vores bane,” siger Peter Jonasson.
Banedanmarks nye organisation består af fem divisioner, med hver sin direktør:
- Strategisk Prioritering, Planlægning & Projekter - direktør Anne Hougaard Olesen, som desuden også er udpeget som ny viceadministrerende direktør.
- Sikkerhed, Jura & Indkøb - direktør Thomas Fog Christensen.
- Teknik & Udførelse - direktør er Claus Scheel Hincke.
- IT & Digital Transformation – direktør Kirsten Winther Jørgensen.
- Trafik – direktør Peter Svendsen.
Peter Jonasson overtog posten som administrerende direktør den 1. februar
Organisationsdiagram
Banedanmark består af fem divisioner og en tværgående stab og ledes af adm. direktør Peter Jonasson.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.