Banedanmark planlægger opgradering af overkørsler på Vestbanen
”Vi går nu i gang med at gennemgå de sikrede overkørsler på privatbanerne for at planlægge, hvordan vi kan øge sikkerheden yderligere med bomme ved overkørsler. Det betyder blandt andet, at bomme og andet udstyr i overkørslen skal integreres i det resterende sikringsanlæg på banen, og derfor vil vi nu grundigt analysere overkørslerne og mulige løsninger. Når det arbejde er afsluttet, kan vi sige, hvornår vi forventer, at bommene kan være klar,” siger Martin Harrow, sikkerhedschef i Banedanmark.
På privatbanerne har Banedanmark ansvaret for sikrede overkørsler, hvilket vil sige overkørsler med lys, lyd og eventuelt bomme. Af privatbanerne er det kun Vestbanen, som har sikrede overkørsler (overkørsler med lys og lyd) uden bom for vejtrafikken.
Tirsdag formiddag kolliderede et GoCollective-tog med en traktor i overkørsel 103 ved Henne Stationsby på Vestbanen. Alt tyder på, at overkørslens sikringsanlæg virkede, og at klokker og lamper var aktiveret, da ulykken skete.
Ny jernbanebro over Guldborg Sund på plads
I september blev den nye broklap monteret på udvidelsen af Kong Frederik IX’s bro, og i oktober er de 11 broelementer et efter et blevet lagt på plads på bropillerne i Guldborg Sund. Dermed er vi nu kommet et stort skridt nærmere en ny, klimavenlig togforbindelse mellem Danmark og Europa.
Aarhus Helhedsløsning bevæger sig væk fra banegården
I starten af november tog Banedanmark fat på anden etape af Aarhus Helhedsløsning. Nu skal sporene uden for Banegraven bygges om.
Jernbanestrækninger er ikke i risiko for at lukke
Banedanmark investerer og vil også i de kommende år investere i vedligehold og fornyelse af jernbanen, og der er ikke strækninger i Danmark, der er så nedslidte, at de risikerer lukning inden for få år.
Byggeriet på Aarhus H: Så langt er vi nået på et halvt år
Hovedbanegården i Aarhus gennemgår i øjeblikket en stor forvandling med nye, længere perroner, nyt digitalt signalsystem og elektrificering.