Banedanmark indgår kontrakt med Barslund A/S

Det bliver Barslund A/S, der skal ombygge og opgradere seks stationer på Ringsted-Femern Banen. Stationsentreprisen er et led i den samlede opgradering af Ringsted-Femern Banen forud for åbningen af kyst-kyst forbindelsen til Tyskland
Det bliver Barslund A/S, der skal ombygge og opgradere seks stationer på Ringsted-Femern Banen. Stationsentreprisen er et led i den samlede opgradering af Ringsted-Femern Banen forud for åbningen af kyst-kyst forbindelsen til Tyskland"Med underskrivelsen af kontrakten, som indeholder de fleste stationsarbejder på Ringsted-Femern Banen, har vi endnu engang rundet en vigtig milepæl i projektet. Opgaven er både spændende og udfordrende, og vi ser frem til samarbejdet med Barslund A/S, der samlet set har leveret den bedste løsning i forhold til projektets krav og mål såvel økonomisk som teknisk," siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør i Banedanmark.

Hos Sund & Bælt, hvis datterselskab finansierer opgraderingen af de danske landanlæg, er man også godt tilfredse med gårsdagens underskrivning.

 "Stationsentreprisen er endnu en vigtig brik i forberedelserne til en fast Femern Bælt forbindelse. Det er glædeligt, at vi nu er kommet i gang med at udbygge jernbanen frem til den faste forbindelse på dansk side, så vi om få år kan begynde at se de første gevinster for de rejsende på strækningen til gavn for den lokale og regionale udvikling, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund & Bælt.

Stationsentreprisen indeholder blandt andet omfattende perronarbejder på Glumsø, Lundby, Nr. Alslev, Eskilstrup, Vordingborg og Nykøbing Falster stationer. Derudover skal der udføres konstruktionsarbejder på fodgængerbroer og elevatorer og etableres afskærmning mod kørestrøm. Dertil skal der etableres støttevægge og støjskærme på enkelte af stationerne.

Stationsentreprisen indeholder desuden option på en udvidet og ny forplads på Glumsø Station og nyt parkeringsareal på Vordingborg Station.

Begynder i Eskilstrup
Arbejderne ventes at begynde på Eskilstrup Station i efteråret 2017, og Banedanmark forventer at være færdige med den sidste station med udgangen af 2021.

Opgraderingen af stationerne er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.

Ringsted-Femern Banen vil sammen med Den nye København-Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på en time. I dag er rejsetiden lidt over halvanden time.

Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr. 

De vedhæftede filer er visualiseringer af, hvordan stationerne i Eskilstrup og Vordingborg kan komme til at se ud. Illustrationerne kan frit benyttes. 

- Eskilstrup

- Vordingborg

Kontakt
For yderligere informationer kontakt:

Banedanmark presse på tlf: 8234 1313

Sund & Bælt: Lars Fuhr Pedersen på tlf: 29 40 62 26