Banedanmark forbereder elektrificering mellem Vejle og Skanderborg

BANEDANMARK ER I FULD GANG MED AT GØRE DEN TRAVLE HOVEDSTRÆKNING KLAR TIL FREMTIDENS ELTOG. ARBEJDERNE BETYDER, AT TOGDRIFTEN INDSTILLES PÅ STRÆKNINGEN MELLEM VEJLE OG SKANDERBORG STATION FRA 1.-8. MAJ. 

Den danske jernbane skal elektrificeres og gøres klar til fremtidens klimavenlige eltog, som betyder kortere rejsetid og mere stabil drift. For at gøre plads til kørestrøm ombygges en række broer i disse år mellem Fredericia og Aarhus.

Det betyder, at Banedanmark er nødt til at spærre sporet mellem Vejle og Skanderborg i perioden mellem 1. og 8. maj, hvor der også vil blive udført en række kritiske vedligeholdelsesarbejde. Af sikkerhedsmæssige hensyn bliver togdriften derfor indstillet midlertidigt på strækningen.

En af de broer, Banedanmark skal arbejde på, er vejbroen ved Østerbrogade i Vejle. I første omgang skal den østlige del af vejbroen rives ned, hvorefter der skal etableres betonpæle til en ny, højere bro. Længere nordpå ved Silkeborgvej i Horsens skal der også arbejdes videre på en ny bro.

”Vi ved, at hovedstrækningen er vigtig for mange pendlere, og vores arbejde derfor kan komme til at forstyrre. Vi forsøger derfor så vidt muligt altid at samle spærringerne i sporet, så det generer de rejsende så lidt som muligt. Det har heldigvis været muligt i denne omgang at finde en løsning, hvor vi arbejder mange steder i sporet samtidig”, fortæller anlægschef Jørn H. Jacobsen.

Togbusser første uge i maj

I forbindelse med broarbejderne er Banedanmark af sikkerhedsmæssige årsager nødt til at totalspærre sporet mellem Vejle og Skanderborg Station. Det betyder ændringer i togtrafikken, hvor DSB indsætter togbusser på strækningen.

Banedanmark anbefaler derfor, at man som passager holder sig løbende opdateret på DBS’s hjemmeside og Rejseplanen.

Hvad skal vi lave, før de nye eltog kan komme ud at køre?

• 34 broer på den 104 kilometer lange strækning mellem Fredericia og Aarhus bygges i disse år om, så der bliver plads til det kommende kørestrømsanlæg.
• Den eksisterende bro på Østerbrogade i Vejle nedrives og erstattes med en ny bro.
• Den nye bro etableres samme sted som den eksisterende bro.
• Broen bliver bredere end den nuværende og giver på sigt mulighed for at udvide fra to til fire vejbaner.
• Ved Silkeborgvej i Horsens er broen allerede blevet hævet. Her skal der laves spornære opfølgningsarbejder samt planlagte forstærkninger af fundamentet.