Test af jernbanens nye signalsystem mellem Frederikshavn og Kvissel

I weekenden den 11.-12. marts begynder Banedanmarks Signalprogram at teste jernbanens nye signalsystem, ERTMS, på strækningen mellem Kvissel og Frederikshavn. Det nye signalsystem skal erstatte jernbanens nedslidte signalsystemer og vil på sigt nedbringe antallet af signalfejl og give flere tog til tiden
I weekenden den 11.-12. marts begynder Banedanmarks Signalprogram at teste jernbanens nye signalsystem, ERTMS, på strækningen mellem Kvissel og Frederikshavn. Det nye signalsystem skal erstatte jernbanens nedslidte signalsystemer og vil på sigt nedbringe antallet af signalfejl og give flere tog til tidenStrækningen mellem Frederikshavn, Lindholm og Hobro er teststrækning og derfor den første jyske strækning, der bliver udstyret med det nye signalsystem.

"Det er en stor milepæl, når testtoget ruller af sted på lørdag. Vi får testet om alt det vi har prøvet af i vores testlaboratorium i Valby og som medarbejderne hidtil kun har prøvet på simulator, virker i den virkelige verden," siger projektchef Brian Nielsen fra Banedanmarks Signalprogram.

I de sidste to år har Signalprogrammet arbejdet med at udstyre sporet mellem Frederikshavn-Lindholm og Hobro med nye komponenter, der forbereder den nordjyske strækning til det nye signalsystem.

"Vi har lagt kabler, baliser og akseltællere ud i sporet, sat master op til GSM-R- radiosystemet og udstyret et testtog med det nye signalsystem. Sideløbende har vi i vores testlaboratorium sikret os at ERTMS-systemet er klar til at blive rullet ud på den første strækning," fortæller Brian Nielsen.

Det nye trafiktårn på arbejde
Samtidig er der skabt teknisk forbindelse til Banedanmarks nye trafiktårn i Fredericia, hvor medarbejderne i forbindelse med testen får deres debut med at styre togtrafikken flere hundrede kilometer nordpå på det nye system.

"Det er første gang vi tager det nye signalsystem i brug sammen med alle de nye komponenter i infrastrukturen. Formålet med den første test er at se om det hele virker. Om udstyret i toget, i infrastrukturen og radiosystemet spiller sammen," siger Brian Nielsen.

Testen er kompleks og har mange medvirkende fra både Banedanmark, DSB og Nordjyske Jernbaner.  Testen er den første af en række tests frem mod at strækningen Frederikshavn-Lindholm-Hobro overgår til det nye signalsystem i 2018.

Togtrafikken mens vi tester
Mens testen foregår, kører der togbusser mellem Kvissel og Frederikshavn. Frem mod sommerferien er der planlagt yderligere syv testweekender mellem Lindholm og Frederikshavn, hvor hele eller dele af strækningen vil være spærret for togtrafikken. 

"Det beklager vi selvfølgelig. Men det er desværre ikke muligt at køre almindelig togdrift, mens vi tester det nye signalsystem. Vi vil sørge for at holde passagererne informeret om vores arbejde," siger Brian Nielsen.

Testweekender: 
På følgende datoer er der planlagt spærringer mellem Lindholm - Frederikshavn, hvor hele eller dele af strækningen vil være spærret for togtrafikken på følgende tidspunkter:

- 11. - 12. marts
- 25. - 26. marts
- 1. - 2. april
- 29. - 30. april 
- 6. - 7. maj
- 20. - 21. maj
-  10. - 11. juni
- 17. - 18. juni

Hold dig opdateret om togtrafikken på Rejseplanen og dsb.dk.

Fakta: 

Derfor kommer Nordjylland først
Strækningen Frederikshavn-Lindholm-Hobro er valgt som den første strækning i Vestdanmark på grund af signalanlæggenes alder, og fordi de har en lavere funktionalitet end på sammenlignelige strækninger (ingen såkaldt togkontrol og sikringsanlæg).

I det østlige Danmark får passagererne på strækningen Roskilde-Køge-Næstved først det nye signalanlæg. Det skyldes strækningens gamle signalanlæg. Det nye signalsystem testes grundigt på de to strækninger inden det rulles ud på den øvrige del af jernbanen.

Hvad er fjernbanens nye signalsystem ERTMS? 
ERTMS er en fælles europæisk standard for signalsystemer til jernbaner. ERTMS (European Rail Traffic Management System) består af et togkontrolsystem (ETCS), der er togets sikkerhedssystem, og et radiosystem (GSM-R), der sikrer kommunikationen.

I Danmark installeres ERTMS niveau 2, der er et moderne it-baseret signalsystem, hvor der ikke er signaler langs sporene, men alene på skærmen i lokomotivførerens førerrum.

Med ERTMS er det muligt, at køre gennem flere lande fordi ERTMS er et fælleseuropæisk standardsystem, der løbende vil komme til at erstatte de nationale signalsystemer.

En lang række lande anvender ERTMS, heriblandt: Tyskland, Italien, Luxembourg, Spanien, Schweiz og Holland.

For yderligere information kontakt Banedanmark presse på tlf: 8234 1313