Reduceret køreplan på S-banen frem til fredag aften
Under Kristi himmelfartsferien har Banedanmark foretaget sporarbejde på en af Danmarks mest befærdede strækninger, S-togsstrækningen mellem Valby Station og København H. Det er nødvendigt for at sikre en stabil og robust togdrift i fremtiden.
Under Kristi himmelfartsferien har Banedanmark foretaget sporarbejde på en af Danmarks mest befærdede strækninger, S-togsstrækningen mellem Valby Station og København H. Det er nødvendigt for at sikre en stabil og robust togdrift i fremtiden.Sideløbende er der også udført sporarbejde på flere spor, der leder ind til depotet ved Dybbølsbros Station. Dette depot bruger DSB til opstilling af materiel og vendinger af S-tog.
Sporarbejde på ældre strækninger er særligt udfordrende, og Københavns Hovedbanegård er ingen undtagelse, hvor man har drevet jernbane på et over 100 år gammelt fundament. Derfor opdager man ofte undervejs levn fra fortiden, der ikke har været dokumentation for eller som man kan tage højde for.
I et register over vand- og kloakrør samt el-ledninger, der fremgik det, at der lå denne slags ledninger under sporet. På trods af dette og at Banedanmark havde markeret alle kendte ledninger, kunne det konstateres at der lå langt flere ledninger under sporet, end hvad der fremgik af registret.
"Der er tale om, at når vi har gravet i jorden under skinnerne, har vi opdaget kloakrør, vandrør og ledninger, som vi ikke kendte til og som er gravet ned for mange år siden. Vi vidste, at der var en risiko, men vi havde ikke forestillet os, at det var i det omfang, vi mødte. Der har ikke været nogen dokumentation for mange af ledningerne og rørene i nogle registre og givet store udfordringer for vores gravearbejde. Blandt andet blev et vandrør skåret over. Det har konkret betydet, at i stedet for at bruge en stor bulldozer, så har vi skullet bruge små gravkøer. Det har forsinket arbejdet væsentligt." siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør i Banedanmark.
Det arbejde, der skulle laves, har dermed taget længere end forventet, og det betyder, at der fortsat skal arbejdes resten af ugen. Konsekvensen har været, at indgangen til depotet ved Dybbølsbros Station er spærret og det giver udfordringer for, hvor mange S-tog DSB kan tage i brug til drift. Det påvirker driften frem til fredag aften.
"Vi beklager meget de problemer, det giver for passagerne og vi arbejder på fuldt tryk og er fortrøstningsfulde med at blive færdig til på fredag, så der derefter kan køres normal drift" siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør i Banedanmark.
Trafikoverblik:
Køreplan tirsdag - fredag i denne uge:
Linje A kører Køge - Farum 10 min drift i dag tid ( ca. k. 06.00 - 20.00 ) derefter 20 min drift
Linje B kører Høje Taastrup - Hillerød 10 min drift i dag tid ( ca. kl. 06.00 - 20.00 ) derefter 20 min drift
Linje C kører Frederikssund - Klampenborg 10 min drift i dag tid (ca. kl. 06.00 - 20.00 ) derefter 20 min drift
Linje A, B og C standser på alle stationer.
Linje F kører normal 5 min drift i dagtimerne og normal 10 min drift i aften timerne
DSB indsætter de overskydende vogne på de resterende linjer, men pladsen kommer under alle omstændigheder til at være trang, fordi der kører færre S-tog end normalt, og der må forventes forlænget rejsetid.
Se rejseplanen og www.dsb.dk
Rejseplanen er opdateret fra i aften mandag omkring kl. 20.
For yderligere oplysninger kontakt Banedanmark presse på tlf: 8234 1313
Sporarbejde på ældre strækninger er særligt udfordrende, og Københavns Hovedbanegård er ingen undtagelse, hvor man har drevet jernbane på et over 100 år gammelt fundament. Derfor opdager man ofte undervejs levn fra fortiden, der ikke har været dokumentation for eller som man kan tage højde for.
I et register over vand- og kloakrør samt el-ledninger, der fremgik det, at der lå denne slags ledninger under sporet. På trods af dette og at Banedanmark havde markeret alle kendte ledninger, kunne det konstateres at der lå langt flere ledninger under sporet, end hvad der fremgik af registret.
"Der er tale om, at når vi har gravet i jorden under skinnerne, har vi opdaget kloakrør, vandrør og ledninger, som vi ikke kendte til og som er gravet ned for mange år siden. Vi vidste, at der var en risiko, men vi havde ikke forestillet os, at det var i det omfang, vi mødte. Der har ikke været nogen dokumentation for mange af ledningerne og rørene i nogle registre og givet store udfordringer for vores gravearbejde. Blandt andet blev et vandrør skåret over. Det har konkret betydet, at i stedet for at bruge en stor bulldozer, så har vi skullet bruge små gravkøer. Det har forsinket arbejdet væsentligt." siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør i Banedanmark.
Det arbejde, der skulle laves, har dermed taget længere end forventet, og det betyder, at der fortsat skal arbejdes resten af ugen. Konsekvensen har været, at indgangen til depotet ved Dybbølsbros Station er spærret og det giver udfordringer for, hvor mange S-tog DSB kan tage i brug til drift. Det påvirker driften frem til fredag aften.
"Vi beklager meget de problemer, det giver for passagerne og vi arbejder på fuldt tryk og er fortrøstningsfulde med at blive færdig til på fredag, så der derefter kan køres normal drift" siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør i Banedanmark.
Trafikoverblik:
Køreplan tirsdag - fredag i denne uge:
Linje A kører Køge - Farum 10 min drift i dag tid ( ca. k. 06.00 - 20.00 ) derefter 20 min drift
Linje B kører Høje Taastrup - Hillerød 10 min drift i dag tid ( ca. kl. 06.00 - 20.00 ) derefter 20 min drift
Linje C kører Frederikssund - Klampenborg 10 min drift i dag tid (ca. kl. 06.00 - 20.00 ) derefter 20 min drift
Linje A, B og C standser på alle stationer.
Linje F kører normal 5 min drift i dagtimerne og normal 10 min drift i aften timerne
DSB indsætter de overskydende vogne på de resterende linjer, men pladsen kommer under alle omstændigheder til at være trang, fordi der kører færre S-tog end normalt, og der må forventes forlænget rejsetid.
Se rejseplanen og www.dsb.dk
Rejseplanen er opdateret fra i aften mandag omkring kl. 20.
For yderligere oplysninger kontakt Banedanmark presse på tlf: 8234 1313