Nyt signalsystem mellem Roskilde og Køge udskydes

Banedanmark har valgt at udskyde driften af et nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge fra maj 2019 til forventeligt 4. kvartal 2019.

Banedanmark har valgt at udskyde driften af et nyt signalsystem på strækningen Roskilde-Køge fra maj 2019 til forventeligt 4. kvartal 2019. Det skyldes, en fejl i leverandørens software.

Det nye digitale signalsystem, som skal give passagerne på strækningen Roskilde-Køge færre forsinkelser, bliver udskudt til forventeligt 4. kvartal i 2019. 

Systemet skulle have været i drift i maj 2019, men Banedanmark har under de sidste test fundet sikkerhedsrelaterede fejl i leverandørens system, som først skal rettes.
 Udsættelsen får umiddelbart ikke konsekvenser for passagererne mellem Roskilde og Køge, da der køres videre med de hidtidige analoge lyssignaler. 
 
"Vi er naturligvis ærgerlige over udskydelsen. Men vi hverken kan eller må sætte et system i drift, som kan skabe bøvl og forsinkelser for passagererne på strækningen. Derfor har vi valgt at udskyde brugen af det nye digitale system, så fejlene kan nå at blive bragt i orden," siger direktør for Signalsystemer i Banedanmark, Søren Boysen.
 
Banedanmark satte i oktober 2018 det digitale signalsystem i drift mellem Lindholm og Frederikshavn. Systemet fungerer stabilt, og giver trafiklederne bedre muligheder for at tilrettelægge trafikken. 
 
Om det digitale signalsystem
Signalerne på jernbanen er i dag op til 100 år gamle og den primære grund til forsinkelser. Det nye signalsystem udrulles i hele Danmark og skal give mulighed for flere tog og færre forsinkelser
Banedanmarks to andre nye digitale signalsystemer er i drift på strækningerne Jægersborg-Hillerød (S-banen) og Lindholm-Frederikshavn (fjernbanen).
 
Kontaktinformation
Journalister kan få yderligere oplysninger vi Banedanmarks pressevagt på tlf: 8234 131