Nyrenoveret station klar til Glumsø-borgere
Borgerne i Glumsø og omegn vil nu igen kunne se tog trille ind ved perronen på den lokale station. For efter en større opgradering af banen mellem Ringsted og Næstved samt istandsættelse af Glumsø Station, er den nu atter klar til at åbne for passagerer. Stationen er blevet flyttet og ombygget, og med et nyt kørestrømsanlæg under installering vil banen blive elektrificeret. Det vil gøre den køreklar til fremtidens el-tog, som vil indtage jernbanen i løbet af de næste par år.
”Med den kommende elektrificering af strækningen mellem Ringsted og Næstved er vi på vej til at nå en vigtig milepæl i indsatsen for at skabe fremtidens jernbane. I regeringen ønsker vi, at toget er et grønt og attraktivt transportmiddel. Derfor er jeg glad for, at borgerne i Glumsø og omegn nu igen kan rejse med toget. Ikke alene kan de tage en nyrenoveret station i brug, men også en bane, som vil blive rustet til fremtidens kollektive transport,” siger transportminister Benny Engelbrecht.
”Borgerne i Glumsø har tålmodigt taget togbus i otte måneder. Nu glæder vi os alle til at kunne sætte os i et behageligt togsæde uden så mange skift. Jeg glæder mig også over, at det med den nye station bliver understreget, at Glumsø fremover er et vigtigt og prioriteret stop på Sydbanen. Opgraderingen er også et vigtigt skridt mod kortere rejsetid,” siger han.
Som led i opgraderingen af banen mellem Ringsted og Næstved er kurver på banen blevet rettet ud. Det vil betyde, at togene på sigt vil kunne køre med op til 200 km/t på strækningen, og det vil give kortere rejsetid for passagererne til de større nærliggende byer som København og Vordingborg, når installeringen af det nye signalsystem og elektrificeringen af banen er i mål.
”Vi er glade for, at stationen i Glumsø nu kan åbne, og at passagerne igen kan tage toget. Borgerne i Glumsø og omegn får ikke alene en nyistandsat station, men også en opgraderet bane, som vi er i færd med at elektrificere og gøre klar til fremtidens el-tog. Med opgraderingen vil borgerne få en jernbane, som på sigt vil betyde kortere rejsetider, færre signalfejl og dermed en bedre og mere stabil togdrift. Derfor er det en stor fornøjelse at kunne genåbne stationen, og vi takker borgerne for deres tålmodighed,” siger Klaus Studstrup Jørgensen, projektdirektør for Ringsted-Femern-banen i Banedanmark.
Til at begynde med vil hastigheden på strækningen være lavere end i dag. Det skyldes, at det har været vanskeligere at ombygge det gamle sikringsanlæg på Næstved Station end ellers ventet. Størstedelen af arbejdet med at elektrificere strækningen er gennemført, og det er forventningen, at der kan køre el-tog mellem Ringsted og Næstved i løbet af andet halvår i 2021. Dermed kan passagererne se frem til at tage en bedre og grønnere jernbane i brug i løbet af det kommende år.
- Banen mellem Ringsted og Næstved er blevet opgraderet og flyttet både nord og syd for Glumsø. Det betyder, at banens kurver er blevet rettet ud, så togene i fremtiden kan køre 200 km/t på strækningen.
- Det vil på sigt give kortere rejsetid for passagererne på ture til f.eks. København og Vordingborg.
- Banen bliver udstyret med nyt kørestrømsanlæg. Det betyder, at den kommer til at være køreklar til fremtidens tog, der i de kommende år vil komme til at indtage jernbanen.
- Glumsø Station er blevet flyttet og ombygget, så den har fået en opgradering med ny forplads, nye perroner og gangbro.
- Seks jernbanebroer er blevet renoveret, hvoraf to er nye.