Nye signaler på vej til jernbanen mellem Viborg og Langå
Det nye signalsystem er i fuld gang med at blive rullet ud mellem Langå, Struer og Holstebro, og arbejdet fortsætter nu på strækningens femte og sidste etape.
De gamle analoge signaler langs sporet mellem Langå, Struer og Holstebro er ved at blive skiftet ud med et nyt digitalt signalsystem, og det betyder, at signalerne bliver flyttet væk fra skinnerne og ind i togenes førerrum. Det vil på sigt give færre signalfejl og flere tog til tiden.
Banedanmark har i weekenden lagt sidste hånd på det nye signalsystem mellem Højslev og Viborg, og arbejdet fortsætter nu på den femte og sidste etape mellem Viborg og Langå. Dermed kan togene inden længe begynde at køre med de nye digitale signaler, når de skal transportere passagerer mellem de tre jyske byer.
”Udrulningen af de nye signaler skrider frem som planlagt, og vi er glade for nu at være nået til den sidste etape. Forinden har vi brugt mange kræfter på blandt andet at designe og udvikle det nye signalsystem, og derfor er det allersidste led i udrulningen af de nye signaler, som vi nu går i gang med på den sidste etape mellem Viborg og Langå. Det betyder, at togene snart kan begynde at køre med de nye digitale signaler, og det vil være til stor gavn for passagererne,” siger Thilde Restofte Pedersen, programdirektør i Banedanmark.
De nye IT-baserede signaler har færre fysiske komponenter end de gamle signaler. Udrulningen af de nye signaler mellem Langå, Struer og Holstebro omfatter dog ikke kun den fysiske installation i sporet, men indebærer også et stort forudgående arbejde med både softwareudvikling, tests og et omfattende sikkerhedsarbejde.
Signaler bliver digitale
De nye signaler erstatter de gamle signalanlæg på det danske jernbanenet, som både er slidte og teknologisk forældede. Med de gamle signaler skal lokoførerne holde øje med fysiske signaler langs banen og indimellem være i telefonisk kontakt med kommandoposter, før de får signal til at køre.
Med det nye fjernstyrede system modtager lokoføreren i stedet signaler digitalt på en computerskærm i førerhuset. Det betyder, at togdriften hele tiden kan følges med stor præcision fra Banedanmarks centrale trafiktårne. Forventningen er, at op mod 80 procent af de forsinkelser, der skyldes signalfejl, vil forsvinde, når man siger farvel til de gamle signaler.
Det ventes, at hele strækningen vil være i drift med det nye signalsystem i starten af april. Arbejdet udføres dog under markant anderledes forhold på grund af COVID-19, og det kan derfor ikke udelukkes, at det kan påvirke planerne for ibrugtagningen af de nye signaler. Banedanmark har forberedt sig med henblik på at kunne tilpasse arbejdet så meget som muligt til situationen.
FAKTA:
Etapeplan
Udrulningen af det nye signalsystem mellem Langå, Struer og Holstebro foregår i fem etaper:
Etape 1: Hvidbjerg-Struer (i drift fra 25. januar)
Etape 2: Hjerm-Vinderup (i drift fra 15. februar)
Etape 3: Vinderup-Højslev (i drift fra 1. marts)
Etape 4: Højslev-Viborg (i drift fra 15. marts)
Etape 5: Viborg-Langå (15.-29. marts)
På Banedanmarks hjemmeside er der en oversigt over, hvornår der arbejdes på de forskellige overkørsler, så man kan gå ind og tjekke afspærringer i sit lokalområde. Hjemmesiden bliver løbende opdateret med information om etaper og datoer.
Kontakt
For yderligere informationer kontakt Banedanmark Presse på tlf. 82341313 eller mail presse@bane.dk.
Banedanmark udskifter 17 overkørsler mellem Roskilde og Kalundborg
17 overkørsler på Nordvestbanen får i år nye bomme og varslingsanlæg som forberedelse af nyt signalsystem.
Ny udrulningsplan på plads for det digitale signalsystem i Østdanmark
Banedanmark og Alstom har nu udarbejdet en ny tidsplan for udrulningen af nyt signalsystem i Østdanmark
90-årig S-bane er i sit livs form
Den 3. april fylder hovedstadsområdets trafikale livsnerve 90 år.
Derfor er nyt signalsystem på S-banen blevet en succes
Fagbladet Ingeniøren har været en tur med S-toget fra København for at høre om det nye signalsystem (CBTC).