Ny service hjælper dig rundt på din station – dinstation.dk

Banedanmark lancerer i dag en ny service, som skal give passagerer og pendlere en hjælpende hånd til at finde rundt på stationen. Dinstation.dk, giver passagerer adgang til de aktuelle informationer om blandt andet togenes afgang, ankomst og indretning som i dag alene vises på stationens skærme.

Den nye service er tilgængelig fra telefoner og tablets, og vil vise helt opdaterede informationer i et nyt og bedre design. Med andre ord: Pendlerne og passagerne får deres helt egen infoskærm, fra sin egen station, lige ved hånden - med helt opdaterede informationer

Lanceringen af dinstation.dk er første skridt på vej mod, at alle landets skærme på stationer opdateres med samme koncept. Men allerede nu kan passagererne altså få glæde af den nye service på dinstation.dk

"Vi har lyttet til passagerernes og pendlernes ønske. Når de er på vej til stationen eller står på stationen, så vil de gerne have et overblik over, hvilket spor deres tog kører fra og i hvilken vogn de skal sætte sig. Det giver vi dem nu, i et bedre design - lige ved hånden," siger Jakob Østerbye, kommunikationschef i Banedanmark.

En af de muligheder som den nye service giver er et overblik over, hvilket spor dit tog går fra og hvordan vognene fordeler sig på toget. Derudover viser den, hvor du skal sætte dig i toget, hvis toget deler sig undervejs på rejsen.

Det er især en hjælp til passagerer med pladsbillet eller kørestol, som nu kan få et overblik over, hvor i toget de skal sidde, ligesom andre rejsende let kan se, om et tog har mange eller få vogne.

Der findes i dag allerede en række forskellige hjemmesider og apps, som hjælper passagererne godt på vej på rejsen. En af de mest brugte er Rejseplanen, som bruges til at planlægge sin rejse fra A til B.

"Dinstation.dk er til dig, der i forvejen har planlagt din rejse, men som skal bruge et aktuelt overblik over stationen, og det tog du skal med. På den måde adskiller dinstation.dk sig fra Rejseplanen, som du bruger til at planlægge din rejse med," siger Jakob Østerbye.

"Vi kan se fra vores brugertest, at dinstation.dk kan give en stor fordel i hverdagen for passagererne og pendlerne. Så derfor vælger vi allerede nu, at åbne hjemmesiden, så der er mulighed for at bruge denne service - også selvom vi ikke er klar til at lancere det på stationens skærme. Det kommer også til at give vores udviklere værdifuld viden om, hvordan brugerne tager imod det, så vi kan justere det endelige produkt. Derfor vil det blive endnu bedre, når det kommer på skærmene på alle landets stationer," siger Jakob Østerbye.

I en prøveperiode vil det nye skærmdesign dog blive afprøvet og forevist på de store skærme i forhallen på Københavns Hovedbanegård.