Færre forsinkede tog som følge af løvfald

Løvfaldssæsonen er ovre, og i år blev resultatet, at markant færre tog blev forsinket som følge af de blade, der samler sig i sporet og bliver kørt sammen til en glat masse.

I alt blev 1422 tog forsinket som følge af løvfald, og det er det laveste antal siden 2006 og under halvdelen af, hvad der blev forsinket i 2016.

”Jernbanevirksomhederne og os har forskellige håndtag, vi kan trække i, men vejret er det parameter, der tæller mest i løvfaldsperioden. Hårdt blæsevejr giver en kort løvfaldsperiode, og i år fik vi god hjælp af stormen Ingolf, der kom på det helt rigtige tidspunkt, hvor bladene var ved at løsne sig på træerne,” siger Jens Jørgen Hansen, trafikchef i Banedanmark.

Strækningen fra Fredericia til Aarhus og Fredericia-Esbjerg-Jelling er sammen med Kystbanen de steder, der typisk er hårdest plaget af løvfald. Og på begge de jyske strækninger faldt antallet af forsinkede tog markant i år i forhold til 2016, mens det på Kystbanen steg en smule. Alle øvrige strækninger havde også færre forsinkelser på grund af løvfald i forhold til 2016.

I hele løvfaldsperioden har Banedanmark haft spuletroljer holdende klar, hvis der opstod et dokumenteret og akut behov for at spule skinnerne fri for blade. Det blev på intet tidspunkt nødvendigt at sende troljerne på ud på skinnerne i år.

På den københavnske S-bane blev kun ganske få tog forsinket som følge af løvfald.

Læs mere om løvfald på Banedanmarks hjemmeside