Flere tog på ny bane mellem København og Ringsted
Fra i dag den 8. juli udvides trafikken på den nye bane mellem København og Ringsted med et ekstra tog, når DSB indsætter et lyntog på strækningen. Samtidig sættes hastigheden op
Banedanmark har fået Trafikstyrelsens godkendelse på en teknisk løsning, som gør det muligt at køre flere tog på strækningen ad gangen.
Det nye system giver samtidig mulighed for at øge hastigheden fra de nuværende 120 km/t op til 180 km/t, hvilket giver mere robusthed i forhold til køreplanen.
"Det er glædeligt, at der nu kan køre flere tog på banen, og at hastigheden kan sættes op. Den nye bane giver en bedre trafikafvikling ind og ud af København, og der vil løbende være gevinster for passagererne i form af flere tog," siger projektdirektør Jette Aagaard fra Banedanmark.
Det nye automatiske overvågningssystem, som træder i kraft fra den 8. juli, giver information om togenes placering på strækningen, og derfor kan Banedanmark lukke flere tog ind på den nye bane.
Den nye bane mellem København og Ringsted blev indviet af H.K.H Kronprinsen den 31. maj 2019, og den 1. juni begyndte regionaltoget mellem København og Nykøbing F. at køre på den nye højhastighedsstrækning mellem København og Ringsted over Køge.
Indtil nu har det været med timedrift i begge retninger med et manuelt driftssystem, som kun har tilladt kørsel med ét tog på strækningen ad gangen i hver retning.
Ved køreplanskiftet i december kommer der yderligere togafgange til. Her vil passagererne opleve rejsetidsbesparelser på strækningen, da banen indgår i den samlede planlægning på jernbanenettet for det nye køreplansår.