Fejl i software til sporskifter forsinker tog mellem Frederikshavn og Lindholm

Der har været flere forsinkede og aflyste tog mellem Frederikshavn og Lindholm i november og starten af december. Det skyldes fejl i forbindelse med opdatering af softwaren. Der arbejdes intenst på at løse fejlen, som forventes rettet hurtigst muligt. Indtil da står et særligt beredskab klar til at rykke hurtigt ud.

Firmaet Thales opdaterede i slutningen af oktober softwaren til det nye digitale signalsystem, som er i drift mellem Frederikshavn og Lindholm. Men der opstod desværre en fejl, da softwaren blev opdateret, som betyder, at sporskifterne ikke vil skifte og skal genstartes manuelt, før togene igen kan køre.

Nu er fejlen fundet, og der arbejdes hårdt på at gennemteste og godkende løsningen. Indtil da har leverandøren indsat ekstra mandskab, der rykker ud og genstarter systemet, så snart problemet optræder.

Hos Banedanmark er der også fuld fokus på at mindske generne for passagererne:

”Vi beklager det besvær, passagererne oplever med aflyste og forsinkede tog. Derfor arbejder vi sammen med vores leverandør, Thales, for hurtigst muligt at nå i mål med en ny opdatering, der skal rette op på fejlen”, siger områdechef Morten Buur i Banedanmark og fortsætter:

”Det nye system tog over for de gamle signalanlæg den 21. oktober 2018, og mange af dem var mere end 100 år gamle. De digitale signaler har fungeret godt indtil nu, og målet er at give passagerne flere tog til tiden, når børnesygdommene er rettet, og systemet er fuldt udrullet i hele Danmark,” siger områdechef Morten Buur i Banedanmark.

Trafikken er påvirket mellem Frederikshavn og Lindholm

”Vi er glade for, at Banedanmark og Thales arbejder sammen om at finde en hurtig løsning, så vores passagerer kan få regelmæssige afgange igen hurtigst muligt. Indtil fejlene er rettet vil vi fortsætte med gøre vores bedste for at minimere de trafikale konsekvenser, når de optræder” siger direktør i Nordjyske Jernbaner, Peter Hvilshøj.

Fakta

Signalerne på jernbanen er gamle og slidte. De ældste stammer tilbage fra 1912. Banedanmark er derfor i gang med et af de største jernbaneprojekter i danmarkshistorien: At installere digitale signaler i tog og langs skinnerne. De nye signaler skal give passagererne flere tog til tiden, når det er rullet ud i hele Danmark. Det er komplekst, for Signalprogrammet udrulles samtidig med, at der årligt skal køres 196 mio. passagerer rundt på jernbanen i Danmark.