Danmark har fået sin første højhastighedsbane
I dag indviede H.K.H. Kronprinsen Danmarks første højhastighedsbane mellem København og Ringsted. Med den nye højhastighedsbane og med Køge Nord Station er vi med til at fremtidssikre jernbanen.
Der blev skrevet danmarkshistorie, da H.K.H. Kronprinsen i dag tog det første tog på Den nye bane København-Ringsted og siden stod for indvielsen af banen på den nye Køge Nord Station.
I dag fejrer vi den 60 kilometer lange, nyanlagte bane med gratis togture, og fra i morgen er den klar til at modtage tog og passagerer. Banen, der for ni år siden blot fremstod som en linje på et kort og et navn i en række rapporter, står nu klar og får - nu og i fremtiden - stor betydning for togdriften på Sjælland og i hele Danmark.
Den nye bane København-Ringsted, der er bygget til kørsel med 250 km/t, kommer til at binde Sjælland og resten af Danmark bedre sammen og vil give pendlerne i hele landet en bedre jernbane og kortere rejsetider. Samtidig aflaster banen den meget trafikerede strækning mellem København og Roskilde.
"Den nye bane København-Ringsted udvider kapaciteten på jernbanen betydeligt. Den gør jernbanen til og fra København mere effektiv og mere robust. Vi får med den nye bane mulighed for en meget bedre køreplan, flere tog og færre forsinkelser. Alt sammen til gavn for passagererne," siger Per Jacobsen, administrerende direktør i Banedanmark.
Køge Nord Station
Med Den nye bane København-Ringsted siger vi også goddag til Køge Nord Station. En station, der giver pendlerne fra såvel Køge og omegn som fra resten af Sjælland bedre muligheder for at stige på den kollektive transport.
"Stationen bliver en ny port til København og et vigtigt skridt på vejen for de omkring 8000 daglige brugere, som stationen får på sigt. Med sit spektakulære design bliver stationens 225 meter lange gangbro ikke kun et vartegn for Den nye bane og for Køge, men også et markant vartegn for grøn mobilitet," siger Jette Aagaard, projektdirektør i Den nye bane København-Ringsted.
Fra i morgen tidlig standser S-togene på stationen, så man kan skifte til de hurtigere fjerntog, hvis man skal til København. Og når vi fra 2021 kan køre fjerntog fra Næstved over Køge Nord til København er der mulighed for kortere rejsetid fra hele Sydsjælland og Lolland-Falster.
Parkér og rejs-anlægget på stationen gør det oplagt for pendlerne at stille bilen ved stationen og fortsætte rejsen med tog.
En del af fremtidens fleksible transportsystem
Den nye Bane København-Ringsted er samtidig del af en større opgradering af jernbanen på Sjælland og Lolland-Falster, så banen bliver en vigtig del af fremtidens fleksible transportsystem.
Ringsted-Femern Banen er i fuld gang med at blive anlagt, så den er klar til den kommende faste forbindelse over Femern Bælt, og vi har hastighedsopgraderet og elektrificeret mellem Køge Nord og Næstved.
I de kommende år kommer også det nye signalsystem, ligesom jernbanen til Holbæk og siden helt til Kalundborg elektrificeres. Alt sammen er det med til at give passagererne kortere rejsetid, flere rejsemuligheder færre fejl, forsinkelser og aflysninger.
Fakta om banen
NAVN: Den nye bane København-Ringsted
BYGHERRE: Banedanmark
BYGGEÅR: 2010-2019
PRIS: 10 milliarder
LÆNGDE: ca. 60 km
HASTIGHED: 250 km/t
STATIONER: Køge Nord Station
Yderligere informationer
Download billeder fra dagenFølg åbningen af Den nye bane København-Ringsted på Facebook
Følg åbningen af Den nye bane København-Ringsted på Instagram
For yderligere informationer om åbningen af Den nye bane København-Ringsted kan journalister kontakte Banedanmark presse på telefon 4187 9920