Banedanmark har undersøgt muligheden for at elektrificere jernbanen mellem Roskilde og Kalundborg
Banedanmark har siden 2015 undersøgt, hvad der skal til for at elektrificere jernbanen mellem Roskilde og Kalundborg og giver alle interesserede mulighed for at høre mere om projektet
Banedanmark har siden 2015 undersøgt, hvad der skal til for at elektrificere jernbanen mellem Roskilde og Kalundborg og giver alle interesserede mulighed for at høre mere om projektetBanedanmark sætter de kommende to lørdage infotelt op på gågaderne i henholdsvis Kalundborg og Holbæk, hvor man kan komme og høre mere om projektet.
Du kan møde os følgende steder:
Den 10. juni fra 10-13
Kordilgade
4400 Kalundborg
Den 17. juni fra 10-13
Ahlgade
4300 Holbæk
Køreledninger og broer
Strækningen mellem Roskilde og Kalundborg er 79 kilometer lang. I forbindelse med elektrificeringen skal der sættes kørestrømsmaster op og hænges køreledninger over banen.
"Masterne kommer til at stå med mellem 80 og 100 meters mellemrum på fri bane. For at få plads til køreledningsanlægget, vil det kun være nødvendigt at ombygge tre broer. Ved 12 broer er den bedste løsning at sænke sporene," siger projektleder René Juul Clausen.
Endelig skal der bygges to forsyningsstationer ved Tølløse og Kalundborg og to autotransformere ved Regstrup og Jyderup.
Elektrificering af banen gør det muligt at bruge moderne, elektriske tog, der accelererer og bremser hurtigere, og dermed kan være med til at nedbringe rejsetiden. Eltog udleder heller ikke dieselpartikler langs banen, og er derfor bedre for miljøet.
Anlægsarbejderne vil kunne udføres i årene 2018-2021 sammen med en kommende sporfornyelse på strækningen og arbejder i forbindelse med Banedanmarks Signalprogram.
Hvad sker der nu?
Undersøgelserne er foretaget på baggrund af den politiske aftale 'En moderne jernbane - udmøntning af Togfonden DK' af 14. januar 2014.
Som en del af undersøgelserne har projektet været gennem to høringer, hvor alle har kunnet givet deres besyv med: En indledende idéfasehøring, der foregik i månederne omkring årsskiftet 2015-2016, og en VVM-høring med fokus på de påvirkninger, arbejdet og det færdige anlæg vi have på miljøet.
VVM-høringen er i gang og løber frem til den 2. juli. Også her er der mulighed for at komme med sine input.
På baggrund af undersøgelserne og høringerne udarbejder Banedanmark et beslutningsoplæg til folketinget, der skal træffe den endelige afgørelse om, hvorvidt jernbanen skal elektrificeres.
Er der politisk flertal for elektrificeringen, vil arbejdet kunne begynde til næste år, og de 79 kilometer jernbane mellem Holbæk og Kalundborg vil være klar til eltog i december 2021.
Banedanmark vil, fra projektet er vedtaget, og til banen står klar, sørge for at informere naboer og passagerer yderligere om elektrificeringen.
Læs mere om elektrificeringen
Læs mere om elektrificeringen på Banedanmarks hjemmeside.
For yderligere information kontakt Banedanmark presse på 8234 1313.
Du kan møde os følgende steder:
Den 10. juni fra 10-13
Kordilgade
4400 Kalundborg
Den 17. juni fra 10-13
Ahlgade
4300 Holbæk
Køreledninger og broer
Strækningen mellem Roskilde og Kalundborg er 79 kilometer lang. I forbindelse med elektrificeringen skal der sættes kørestrømsmaster op og hænges køreledninger over banen.
"Masterne kommer til at stå med mellem 80 og 100 meters mellemrum på fri bane. For at få plads til køreledningsanlægget, vil det kun være nødvendigt at ombygge tre broer. Ved 12 broer er den bedste løsning at sænke sporene," siger projektleder René Juul Clausen.
Endelig skal der bygges to forsyningsstationer ved Tølløse og Kalundborg og to autotransformere ved Regstrup og Jyderup.
Elektrificering af banen gør det muligt at bruge moderne, elektriske tog, der accelererer og bremser hurtigere, og dermed kan være med til at nedbringe rejsetiden. Eltog udleder heller ikke dieselpartikler langs banen, og er derfor bedre for miljøet.
Anlægsarbejderne vil kunne udføres i årene 2018-2021 sammen med en kommende sporfornyelse på strækningen og arbejder i forbindelse med Banedanmarks Signalprogram.
Hvad sker der nu?
Undersøgelserne er foretaget på baggrund af den politiske aftale 'En moderne jernbane - udmøntning af Togfonden DK' af 14. januar 2014.
Som en del af undersøgelserne har projektet været gennem to høringer, hvor alle har kunnet givet deres besyv med: En indledende idéfasehøring, der foregik i månederne omkring årsskiftet 2015-2016, og en VVM-høring med fokus på de påvirkninger, arbejdet og det færdige anlæg vi have på miljøet.
VVM-høringen er i gang og løber frem til den 2. juli. Også her er der mulighed for at komme med sine input.
På baggrund af undersøgelserne og høringerne udarbejder Banedanmark et beslutningsoplæg til folketinget, der skal træffe den endelige afgørelse om, hvorvidt jernbanen skal elektrificeres.
Er der politisk flertal for elektrificeringen, vil arbejdet kunne begynde til næste år, og de 79 kilometer jernbane mellem Holbæk og Kalundborg vil være klar til eltog i december 2021.
Banedanmark vil, fra projektet er vedtaget, og til banen står klar, sørge for at informere naboer og passagerer yderligere om elektrificeringen.
Læs mere om elektrificeringen
Læs mere om elektrificeringen på Banedanmarks hjemmeside.
For yderligere information kontakt Banedanmark presse på 8234 1313.