Banedanmark er klar til storm: Reduceret trafik på fjernbanen og nedsat hastighed på S-banen

Ugen starter blæsende, og det betyder at togtrafikken er påvirket flere steder. Banedanmark anbefaler at tjekke Rejseplanen, når man planlægger sin rejse.
DMI har varslet vind af stormstyrke flere steder i landet. Det påvirker togtrafikken tirsdag, hvor der nogle steder kører færre afgange og med lavere hastighed. Her på siden opdaterer vi løbende med ændringer i trafikken.
I landstrafikken og på fjern- og regionalstrækningerne køres der på mange strækninger med reduceret trafik fra tirsdag morgen og resten af døgnet, og på strækninger, hvor jernbanen kører gennem en skov, køres der med nedsat hastighed. Flere steder i landet, hvor stormen raser, reduceres til timedrift. Der har været enkelte væltede træer - blandt andet ved Bjerríngbro og Rønbjerg. Samtidig har Banedanmark fældet træer, som har været tæt på at vælte hen over skinnerne.
På S-banen kører togene frem til tirsdag kl. 19 med maksimalt 70 km/t på hele nettet. Der vil derfor være forsinkelser og længere rejsetid, og fra Hillerød eller Køge er der ændrede afgangstider. Et træ har siden tirsdag morgen siddet fast i køreledningen ved Kildebakke Station, hvilket betyder, at der kun er et spor til rådighed mellem Buddinge og Dyssegård. Linje Bx er derfor aflyst.
Det er en god idé at tjekke Rejseplanen, som løbende opdateres med ændringer i trafikken.
Banedanmark har under stormen et beredskab klar, som kan rykke ud hvis f.eks væltede træer og skader på køreledninger skaber problemer for trafikken. Læs mere om stormberedskabet.

Et fælles ansvar: Tjek træerne
Træer, der vælter ned over jernbanen, er et stigende problem og koster dyrt i reparationer og forsinkelser. Derfor opfordrer Banedanmark naboer til jernbanen til at tjekke deres træer.

Arbejdet med at forny sporene ved Hellerup Station forlænges
Siden foråret har Banedanmark arbejdet med at forny sporene mellem Svanemøllen og Hillerød. Arbejdet er færdigt på en stor del af strækningen, men på Hellerup Station trækker arbejdet ud.
Nu digitaliserer vi Aarhus Hovedbanegård
I uge 41 begynder arbejdet med at skifte de gamle signaler ud med det nye, digitale signalsystem på Aarhus Hovedbanegård. Det nye system skal få togtrafikken til at glide lettere – og det betyder, at du som passager kan se frem til færre forsinkelser og kortere rejsetider.

Nu begynder sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning
Arbejdet med at sporforny jernbanen mellem Roskilde og Ringsted begynder igen i september, og projektet på strækningen forventes helt afsluttet til januar.