Strøm til klimavenlige eltog

Banedanmark nåede i løbet af 2021 i mål med vigtige milepæle i arbejdet med at sætte strøm til jernbanen. Med elektrificeringen af den jyske hovedstrækning og opgraderingen af fordelingsstationer vil der også i 2022 og årene fremover være fuldt fokus på at gøre klar til fremtidens klimavenlige eltog.


Det er svært at tale om grøn omstilling uden at nævne elektrificering.

Derfor er Banedanmark i disse år i fuld gang med at sætte strøm til den danske jernbane, så de gamle dieseltog kan blive udskiftet med klimavenlige, hurtigere og mindre støjende eltog.

Siden det i 2014 blev politisk vedtaget, at der skulle sættes strøm til de danske hovedstrækninger, har Banedanmark arbejdet på højtryk med at tilpasse broer, opsætte elmaster og installere køreledninger.

Grønne fremskridt

Kigger man tilbage på 2021, har der været flere grønne milepæle på banen.

”Med elektrificeringen er vi i gang med en historisk opgradering af banen, som samtidig er en central del af løsningen på klimaudfordringerne. Lige nu står vi et rigtig stærkt sted. I oktober kom vi i mål med et vigtigt skridt, da vi kunne se de første eltog køre på banen mellem Ringsted og Næstved. Og på den jyske hovedstrækning er vi godt i gang med en række broarbejder for at gøre plads til elmaster og køreledninger,” siger direktør i Banedanmarks elektrificeringsprogram Jette Aagaard.

Udover den oprindelige elektrificering mellem Fredericia og København har Banedanmark i de seneste år elektrificeret strækningerne Køge Nord-Næstved og Esbjerg-Lunderskov. Den nye bane mellem København og Ringsted, som åbnede i maj 2019, er desuden fuldt elektrificeret.

I oktober 2021 blev Banedanmark desuden som planlagt færdige med at opsætte kørestrømsanlæg på den cirka 35 kilometer lange strækning mellem Roskilde og Holbæk. Det vil kunne tages i brug, når der i 2024 som planlagt udrulles nyt signalsystem.

Fuldt fokus på næste år

Kigger man på det indeværende år 2022 kommer elektrificeringsarbejdet på ingen måde til at gå ned i kadence.

”Vi er godt i gang med at bygge og opgradere fordelingsstationer i hele landet, som skal være med til at sikre strøm til fremtidens mange grønne eltog. Desuden glæder vi os til fortsat at gøre klar til elektrificeringen mellem Fredericia og Aalborg. Og så fortsætter vi selvfølgelig med at bygge Ringsted-Femern-banen, som kommer til at danne rammen for en hurtig og klimavenlig korridor fra København til Hamborg,” siger Jette Aagaard.

Eltog udleder godt 85 procent mindre CO2 end diseltog. Samtidig accelererer de hurtigere, hvilket på sigt vil med medføre kortere rejsetider og mere stabil drift.

Fakta

• Banedanmark er i fuld gang med at elektrificere jernbanen.
• Helt konkret skal der blandt andet sporfornyes og opsættes elmaster og køreledninger langs sporene.
• Elektrificeringen er en forudsætning for at kunne indsætte fremtidens eltog, som udleder 85 procent mindre CO2 end de gamle dieseltog.
• Eltog kan accelerere hurtigere, hvilket på sigt vil betyde kortere rejsetider og en mere stabil drift.
• Desuden støjer og forurener eltog mindre, hvilket vil gavne miljøet både på stationerne og langs banen.