Sådan blev banen bedre i 2024

I begyndelsen af december kunne Banedanmark afslutte det sidste af årets store sporarbejder. Det markerede samtidig afslutningen på et særdeles travlt år på jernbanen, hvor der er blevet fornyet, digitaliseret og elektrificeret i stor stil landet over. Tag med på en rundtur til årets projekter på jernbanen.

Hvis du synes, at du har set ekstraordinært mange gule maskiner og orange medarbejdere i sporet i løbet af året, så er det ikke helt ved siden af. 2024 har nemlig været et særdeles travlt år på jernbanen. Anlægsdirektør i Banedanmark, Peter Jonasson siger: 

”Banedanmarks arbejde har fyldt rigtigt meget i sporene i 2024 og det har påvirket både passagererne i togene og naboer til banen. Derfor er det først og fremmest på sin plads at sige tak for tålmodigheden, mens vi har gennemført en række store projekter på banen, som led i den historisk store opgradering af jernbanen, som er i gang i disse år.”

Store milepæle på vej mod fremtidens jernbane
Noget af det, der har fyldt rigtigt meget på jernbanen – helt bogstaveligt – er de kæmpestore sporfornyelsesmaskiner, der har været i aktion flere steder bl.a. ml. Roskilde og Ringsted og Kolding og Lunderskov. Maskinerne kan udskifte skinner, sveller og skærver i en arbejdsgang og tilmed, mens der kan køre tog i nabosporet til gavn for passagererne. 

På den jyske hovedstrækning ml. Aarhus-Aalborg og Hjørring har der også været tryk på. Hér er der gennemført omfattende sporfornyelsesprojekter på Langå og Aalborg stationer, bygget ny perron på Brønderslev Station og anlagt et ekstra spor syd for Hjørring. 

En anden af årets milepæle var udrulning af det nye digitale signalsystem ml. Aarhus-Aalborg og Aalborg Lufthavn. En udrulning, der dog ikke var uden udfordringer:

”Når vi tager det nye digitale signalsystem i brug på nye strækninger, oplever vi ofte nogle ”børnesygdomme”, som ikke er blevet fanget i de ellers meget intensive test af det nye system. Det var også tilfældet i år, men det fleste fejl er heldigvis hurtigt blevet rettet i tæt samarbejde med vores leverandør,” siger Peter Jonasson. 

På sigt betyder det nye digitale signalsystem færre signalfejl og flere tog til tiden i takt med at systemet udrulles på flere og flere strækninger i hele landet.  

Sidst men ikke mindst blev de sidste skridt for at tænde for strømmen på strækningen mellem Roskilde og Holbæk taget. De gamle signalanlæg blev bygget om, så de kan ”tåle” kørestrømmen. Det betød, at DSB kunne indsætte el-tog på strækningen til køreplanskiftet d. 15. december, noget som mange pendlere på strækningen har set frem til. 

Her blev banen bedre i 2024

Kom med rundt på en tur på banen og se hvor den blev bedre: 


Sporfornyelser på tværs af landet: 
Igen år i år var de kæmpestore sporfornyelsesmaskiner i aktion flere steder, hvor de udskiftede skinner, sveller og skærver. 

Brønderslev og Hjørring: 
Jernbanen i Nordjylland har fået et ordentligt løft, i året der er gået. I Brønderslev er der blevet bygget en ny og højere perron og i Hjørring er der anlagt et ekstra spor syd for stationen, der øger kapaciteten på jernbanen i Nordjylland.

Fornyelse og nyt digitalt signalsystem i Jylland
I Jylland er strækningen ml. Aarhus-Aalborg og Aalborg Lufthavn blevet fornyet , digitaliseret og er dermed kommet et stort skridt nærmere fremtidens tog. 

Ringsted Femern Banen – ny transportkorridor til Europa
På Lolland fortsatte arbejdet med at gøre jernbanen klar til fremtidens nye og grønne togforbindelse til Tyskland og resten af Europa.
 

Seneste nyt fra Banedanmark