Masser af tog til tiden i 2024

I et år med mange projekter, storme og vådt vejr kom jernbanen godt gennem 2024

Jernbanen kom pænt gennem 2024, som ellers bød på historisk mange projekter i sporet. Den københavnske S-bane kørte med rekordhøj punktlighed.

Jernbanen kom generelt set godt gennem 2024. I et år med mange projekter og opgraderinger på banen, et par tidlige vinterstorme og perioder med meget vådt vejr, der kunne udfordre jernbanen, så nåede langt de fleste tog og passagerer rettidigt frem. Ikke mindst på S-banen, hvor kundepunktligheden endte på 96,0 procent, hvilket gør 2024 til det bedste år på S-banen nogensinde.

Punktligheden på S-banen er 3,6 procentpoint over målet, og hverken Banedanmark eller DSB overskred sine respektive maksimalgrænser for antallet af forsinkelser. Mod årets afslutning var punktligheden endda endnu højere, da 97,5 procent af decembers passagerer kom frem til tiden. I 2024 var der 106 dage, hvor mere end 98 procent af passagererne kom frem til tiden.

Medvirkende årsager til det gode resultat er, at det nye, digitale signalsystem lever op til forventningerne, og at der var forholdsvis få akutte fejl på den 170 kilometer lange S-bane.

”Det har været et godt år for S-banen og de omkring 300.000 daglige passagerer. På S-banen høster vi dagligt frugten af, at vi i 2022 fik de sidste strækninger over på det nye og mere stabile signalsystem, og den københavnske S-bane er ubetinget en af de mest punktlige bybaner i Europa,” siger trafikdirektør Peter Svendsen.

Den gode punktlighed tiltrak sig i 2024 international opmærksomhed med besøg fra Transport for London, SNCF fra Frankrig og Deutsche Bahns afdeling for S-banerne i Berlin, Frankfurt og München, hvor der blev udvekslet erfaringer med bybanedrift.

Rettidig fjernbane trods mange projekter
Også på fjernbanen var punktligheden i 2024 overordnet godkendt. Årsresultatet for DSB lå 1,8 procentpoint bedre end det fastsatte mål på 75 pct., mens GoCollective og Nordjyske Jernbaner lå en anelse under målet.

Når det drejer sig om de forhold, Banedanmark har ansvaret for, blev 2024 et godt år. Både når det drejer sig om tog fra DSB og GoCollective, der er de to største jernbanevirksomheder, var Banedanmark årsag til færre forsinkelser, end målkravet.

”Overordnet set kom vi pænt gennem 2024. Overgangen til det nye signalsystem betyder færre signalfejl, når den første periode med ”børnesygdomme” er overstået. På hver strækning, vi tager det nye signalsystem i brug på, kan vi allerede efter et år se et meget lavere niveau af fejl end inden. Med de mange projekter vi udfører i disse år, samtidigt med at vi kører trafik, kan vi også se, at vores større fokus på at lave robuste og mindre ambitiøse køreplaner giver bedre punktlighed, hvilket også er medvirkende til, at jernbanen kom pænt gennem året,” siger Peter Svendsen.

Særligt hen mod slutningen af 2024, var der gode tal på fjernbanen. Punktligheden for alle tre jernbanevirksomheder – DSB, GoCollective og Nordjyske Jernbaner – opfyldte i december de mål, der er for punktligheden. Og for de områder, Banedanmark er ansvarlig for, blev målene også opfyldt.

2024

December 2024

Årsresultat 2024

Mål 2024

DSB Fjernbanen

Kundepunktlighed

83,5

76,8

75,0

Banedanmarks påvirkning

6,0

9,1

11,6

GoCollective

Kundepunktlighed

91,9

86,2

88,2

Banedanmarks påvirkning

3,0

6,0

6,4

Nordjyske

 

Togpunktlighed

95,9

92,6

94,0

Banedanmarks påvirkning

2,9

3,7

3,3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024

December 2024

Årsresultat

Mål

S-banen

 

 

 

Kundepunktlighed

97,5

96,0

92,4

Togpunktlighed

98,0

96,7

93,9

 

Kunde- og togpunktlighed
Punktlighed kan opgøres som togpunktlighed, dvs. ankommer toget til tiden, eller kundepunktlighed, dvs. hvor mange passagerer ankommer til tiden. I Danmark anvendes fortrinsvis kundepunktlighed. Derfor bliver punktligheden i Danmark mere påvirket, hvis et myldretidstog, fyldt med passagerer, bliver forsinket, end hvis der alene måles på togets ankomst.

Læs mere om, hvordan vi opgør punktligheden og se de aktuelle punktlighedstal


DMI logo

DMI

Følg med i vejret hos DMI

DMI

Rejseplanen

Planlæg din rejse på Rejseplanen

rejseplanen
Stationsur

Trafikinformation

Få yderligere oplysninger om planlagte ændringer i trafikken.

Trafikinformation

Seneste nyt fra banedanmark