Komplekst puslespil i gang på jysk hovedstrækning

Netop nu lægges brikkerne til fremtidens jernbane på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring.

Netop nu lægges brikkerne til fremtidens jernbane på den jyske hovedstrækning mellem Aarhus og Hjørring, hvor Banedanmark både fornyer spor og perroner, forbereder til elektrificering og udruller nyt signalsystem. Det er en stor og kompliceret operation.

Der er fuld kraft på arbejdet med at bygge fremtidens grønne jernbane. Frem mod efteråret er der særlig fokus på den nordlige del af den jyske hovedstrækning, som er godt i gang med at blive fremtidssikret.

Fremtidssikringen består dels i at gøre strækningen fra Aarhus til Aalborg og videre ud til Aalborg Lufthavn klar til elektrificering. Fundamenterne til kørestrømsmasterne rammes i jorden, og masterne er begyndt at rejse sig langs banen. Samtidig udrulles et nyt digitalt signalsystem på strækningen og det hele vil på længere sigt give flere fordele for passagererne. Peter Jonasson, anlægsdirektør i Banedanmark siger:

”Elektrificeringen og det nye signalsystem er med til at flytte den danske jernbane ind i fremtiden. Strækningen mellem Aarhus og Aalborg Lufthavn er den første dobbeltsporede strækning i Vestdanmark, der får nyt signalsystem, og på sigt vil det betyde færre fejl, færre forsinkelser og flere punktlige tog. Både elektrificeringen og det nye signalsystem er vigtige skridt henimod en jernbane med kortere rejsetid, flere tog og bedre trafikinformation.”

Rejsen mod fremtidens grønne og digitale jernbane er dog ikke altid ukompliceret. Det oplevede passagererne mellem Aarhus og Hobro i august, hvor indkøringsvanskeligheder med det nye digitale signalsystem udfordrede togdriften. Peter Jonasson siger:

”Erfaringsmæssigt ved vi, at der vil være nogle børnesygdomme, når vi tager et så komplekst system i brug på en ny strækning, hvor vi må bede passagerne om at udvise lidt ekstra tålmodighed. I de situationer arbejder vi tæt sammen med leverandøren med henblik på at rette fejl og stabilisere systemet hurtigst muligt. Således kan der også ifm. de næste ibrugtagninger være børnesygdomme.”

Se mere om arbejderne på Langå Station

37 nye sporskifter i Aalborg
Ud over det nye signalsystem og elektrificeringen er der flere dele i at fremtidssikre jernbanen. På stationerne i Aalborg, Langå Arden og Skørping er Banedanmark i fuld gang med at udskifte spor, sporkasser og sporskifter, hvor det er nødvendigt.

Det gælder ikke mindst i Aalborg. Her udskifter Banedanmark ikke færre end 37 sporskifter i disse måneder, og i Langå er den gamle kommandopost revet ned og sporlayoutet bygget om, så togene på sigt kan køre hurtigere gennem stationen.

Se hvordan arbejdet i Aalborg foregår

Nord for Limfjorden bygger Banedanmark 700 meter dobbeltspor syd for Hjørring Station, så trafikken på strækningen bliver smidigere, og banen kan håndtere flere tog. Imens kan passagererne i Brønderslev se frem til at få en ny, højere og længe ønsket perron, der gør det lettere at stige ind og ud af togene.

”Med de mange projekter giver vi jernbanen et velfortjent løft, og 2024 er et år, hvor vi når rigtig meget. Vi vil gerne takke for den tålmodighed, som passagererne udviser, imens vi arbejder på at skabe fremtidens grønne jernbane,” siger Peter Jonasson.

Se film om arbejderne i Hjørring og Brønderslev

Banedanmark er i gang med at forny jernbanen frem til oktober, og indtil da vil der være perioder med reduceret drift eller sporspærringer.

Banedanmarks hjemmeside kan du læse mere om de mange projekter: 

Brønderslev Station

Ny perron i Brønderslev

Banedanmark bygger henover sommeren og efteråret 2024 en ny og højere perron på Brønderslev Station

Ny perron i Brønderslev
Langå Station

Sporfornyelse i Langå

Banedanmark fornyer og opgraderer sporene på Langå Station

Langå
Aalborg Station

Sporfornyelse Aalborg Station

Banedanmark gennemfører en omfattende fornyelse af sporene på Aalborg Station.

Sporfornyelse Aalborg Station