Banedanmark klar med ny klimaplan
Jernbanen er en grøn og klimavenlig transportform, som spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling og som kan være med til at nedsætte CO2-udslippet til atmosfæren. Med den nye klimaplan sætter Banedanmark mål og rammer for sin CO2-reduktion frem imod år 2030.Målet med Banedanmarks klimaplan er at reducere CO2-udledning med 20-30 % frem mod 2030, i forhold til CO2-udledningen i 2019.
Den nye klimaplan identificerer både den CO2-udledning, som Banedanmark direkte eller indirekte har indflydelse på, herunder Banedanmarks egen anvendelse af fossile brændsler, udledning fra forbrug af varme og elektricitet og underleverandørers CO2-udledning.
Klimaplanen peger på en række virkemidler, som kan bidrage til en reduktion af CO2-udledning i Banedanmark:
- Energieffektivisering og anvendelse
- Materialeoptimering og dimensionering
- Materialevalg og substitution
- Transport, maskiner og konstruktion
- Bortskaffelse, affald og genanvendelse
- Samlede CO2-reduktioner
Du kan læse klimaplanen via dette link.
Fakta:
- Banedanmark arbejder i overensstemmelse med regeringens mål om et klimaneutralt samfund senest i 2050 og en grøn omstilling af transportsektoren.
- Klimaloven forpligter Danmark til en samlet 70 %-reduktion i CO2-udledningen i 2030 ift. 1990.
- Over de næste ti år vil Banedanmark reducere sin CO2-udledning med 20-30 procent.
Nu lægger Banedanmark sporene på 32 km jernbane på Lolland
Som led i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen lægger Banedanmark nu skinner på Lolland.
Banedanmark vinker farvel til fossil opvarmning
Banedanmark har siden 2017 arbejdet målrettet på at komme af med de gamle olie- og gasfyr.
Jernbanen 2024: På vej mod fremtidens grønne jernbane
Jernbanestrækninger i hele landet fornyes, elektrificeres og digitaliseres i disse år. Få overblikket over årets store projekter på jernbanen hér.
Banedanmark støber bropiller til ny jernbanebro direkte i havet
Banedanmark bygger en helt ny klapbro over Guldborg Sund i forbindelse med opgraderingen af Ringsted-Femern Banen.