Hvad går projektet ud på?
Banedanmark fornyer sporene ved Høje Taastrup Station. Arbejdet indebærer bl.a. udskiftning af skinner, sveller og sporskifter. Der skal også renses og udskiftes ballast (skærverne under skinner og sveller), laves afvandingsarbejde og arbejdes på banedæmningen.Hvornår finder arbejdet sted?
Arbejdet står på fra marts til og med september 2025. En del af arbejde gennemføres i et spor ad gangen af hensyn til togtrafikken. Fra den 11. - 20. juli er det nødvendigt at totalspærre banen, for at gennemføre arbejdet.
Hvor foregår arbejdet?
Banedanmark skal forny spor 1 – 5 på Høje Taastrup Station samt en række sporskifter, og etablere tilslutningsspor til en ny infrastruktur-banegård. Sporfornyelsen kræver at vi gør brug af nogle arbejdsarealer i området. Heriblandt en arbejdsplads på Frøgårds Alle, en plads bag S-banen og ved Taastrup St.
Hvorfor er projektet vigtigt?
Høje Taastrup Station ligger på en af landets travleste jernbanestrækninger mellem København og Roskilde. Travlheden på strækningen slider naturligvis på skinnerne. Derfor gennemfører Banedanmark i år en omfattende fornyelse af sporene. Fornyelsen er en nødvendig del af det løbende vedligehold af den travle togstrækning, og bidrager til en mere stabil togdrift.
Hvordan påvirker projektet dig som nabo?
Vi forventer, at arbejdet kan medføre støj- og støvgener. For at minimere generne for naboerne til banen foregår arbejdet i dagtimerne på hverdage. Vi beklager de gener, vores arbejde kan have for dig. Vi gør, hvad vi kan for at mindske generne og håber på din forståelse, mens arbejdet står på. Naboer til arbejdet vil løbende blive orienteret om arbejdet via Digital Post, fysisk post eller SMS.
Hvordan påvirker projektet dig som passager?
Løbende vil det være nødvendigt at spærre sporene, mens vi arbejder i dem. I perioden 11. - 20. juli 2025 er det nødvendigt at totalspærre banen ml. Høje Taastrup og Roskilde, for at gennemføre arbejdet. Det er derfor en god idé at tjekke Rejseplanen, når du planlægger din rejse.
Arbejde vi også udfører i forbindelse med sporfornyelsen
- Brorenovering ved Hedehusene Hovedgade
-
Banedanmark renoverer og omisolerer broerne, der fører jernbanen over Hedehusene Hovedgade. Arbejdet finder sted fra slutningen af marts til slutningen af august og er en del af det løbende vedligehold af jernbanens broer.
Som nabo vil du opleve aktivitet og kørsel af materialer omkring broen og ved vores byggeplads mellem Godsbanegade og Trappeløbet.
Støjende arbejde bliver som udgangspunkt udført på hverdage og i dagtimerne og vil primært finde sted i april og juli.
Der vil dog kunne opleves støjende arbejde om natten 29. – 30. Marts og 7. – 9. Juli, hvor vi skal arbejde på undersiden af broen. Arbejdet finder sted om natten, da det er nødvendigt at spærre Hedehusene Hovedgade for trafik imens. - Udskiftning af stitunnel ved Præstemarksvej
-
I de kommende måneder renoverer Banedanmark stitunnelen under jernbanen ved Præstemarksvej i Roskilde. Dele af tunnelen er over 100 år gammel og det er derfor nødvendigt at forny den. Arbejdet med at udskifte den gamle tunnel under en af Danmarks travleste jernbanestrækninger bliver ganske omfattende.
Som nabo vil du opleve aktivitet omkring tunnelen, samt kørsel med tunge køretøjer i området. Arbejdet vil i perioder være støjende. Tunnelen under banen vil desuden være helt spærret i en længere periode hen over sommeren.
Arbejdet finder sted fra begyndelsen af april til midten af august.
I perioden 11. – 20. juli 2025 vil der blive arbejdet i døgndrift og arbejdet må forventes at være støjende.
Stitunnellen under jernbanen vil være spærret fra 28. juni til slutningen af august 2025. Den kommunale stibro langs banens nordside vil også være spærret.
Projektet i tal

Banedanmark fornyer sporene på travl strækning ved Snoghøj
I de kommende måneder arbejder Banedanmark på at udskifte fire sporskifter ved Snoghøj tæt på Fredericia. Arbejdet kan i perioder påvirke både tog- og motorvejstrafikken.

Banedanmark gør jernbanen mellem Skjern og Holstebro klar til batteritog
Omfattende sporombygning af jernbanen mellem Skjern og Holstebro gør banen klar til klimavenlige batteritog.

Sporarbejderne rykker videre på den sjællandske hovedstrækning
Nu fortsætter sidste års arbejde med at forny strækningen mellem Roskilde og Ringsted.
Overkørsler på Vestbanen får bomme og bliver mere sikre
Banedanmark og Vestbanen A/S opgraderer 13 af overkørslerne på Vestbanen, som kører mellem Varde og Nørre Nebel.

Når vi arbejder i sporet
Der kører tog 24/7 på den danske jernbane. For at kunne forny og vedligehold banen er det derfor nødvendigt at spærre sporet.
Læs mere om sporspærringer
Når vi åbner igen efter sporarbejde
Vi tjekker arbejdet for at sikre din sikkerhed
Læs om hvad vi tjekker