Tunnelvandring i Hvidovre blev et tilløbsstykke
Der var stor tilslutning fra borgerne i Hvidovre og omegn, da Banedanmark inviterede på tunnelvandring i Hvidovretunnellen torsdag den 8. juni. I alt 1811 deltagere var en tur i jernbanetunnellen, hvor den nye bane mellem København og Ringsted forventes indviet i december 2018.
Tunnelvandringen markerede afslutningen på Banedanmarks byggeri af den 560 meter lange Hvidovretunnel, der er den næstlængste tunnel på den nye banestrækning.
Arrangementet startede med taler fra Hvidovre Kommunes borgmester Helle Adelborg, projektdirektør hos Banedanmark Jette Aagaard samt projektdirektør hos Per Aarsleff A/S Jesper Boilesen.
Den korte vandring tog sit afsæt fra pladsen foran Kvickly på Hvidovrevej, hvor der via en nødudgang for første, - og sikkert også sidste gang, var adgang for offentligheden til Hvidovretunnellen.
Læs også: Flere end 1000 besøgte Kulbanetunnellen
Til at bygge Kulbanetunnellen, Hvidovretunnellen og de åbne banetrug i Hvidovre og Valby har vi brugt:
- 31.000 m2 spuns
- 3.400 jordankre
- 22.000 m2 sekantpælevægge (ca. 2000 sekantpæle)
- 90 reinfiltrationsboringer (til midlertidig sænkning af grundvandet)
- 90 pumpeboringer
- 450.000 tons jord har vi flyttet
- 36.000 m3 beton til støbning af tunnelvægge, kantbjælke og bund
- 1000 tunneldækelementer
- 5000 tons armering
Tunnelvandringen markerede afslutningen på Banedanmarks byggeri af den 560 meter lange Hvidovretunnel, der er den næstlængste tunnel på den nye banestrækning.
Arrangementet startede med taler fra Hvidovre Kommunes borgmester Helle Adelborg, projektdirektør hos Banedanmark Jette Aagaard samt projektdirektør hos Per Aarsleff A/S Jesper Boilesen.
Den korte vandring tog sit afsæt fra pladsen foran Kvickly på Hvidovrevej, hvor der via en nødudgang for første, - og sikkert også sidste gang, var adgang for offentligheden til Hvidovretunnellen.
Læs også: Flere end 1000 besøgte Kulbanetunnellen
Vidste du at…
Til at bygge Kulbanetunnellen, Hvidovretunnellen og de åbne banetrug i Hvidovre og Valby har vi brugt:- 31.000 m2 spuns
- 3.400 jordankre
- 22.000 m2 sekantpælevægge (ca. 2000 sekantpæle)
- 90 reinfiltrationsboringer (til midlertidig sænkning af grundvandet)
- 90 pumpeboringer
- 450.000 tons jord har vi flyttet
- 36.000 m3 beton til støbning af tunnelvægge, kantbjælke og bund
- 1000 tunneldækelementer
- 5000 tons armering