Smart løsning sikrer solidt underlag for ny lufthavnsbane
26.000 vertikaldræn og 170.000 m3 sand. Det er, hvad der i runde tal skal bruges for at forberede underlaget på strækningen mellem lufthavnen og Thistedvej til den kommende jernbane til Aalborg Lufthavn.
Det sidste vertikaldræn er allerede på plads, og henover sommeren vil den ca. 900 meter lange sandpude på strækningen mellem lufthavnen og Thistedvej vokse uge for uge indtil, den når en højde på ca. 6 meter. Sammen med de mange tusind vertikaldræn skal sandpuden være med til at forstærke underlaget, så den kommende bane kommer til at ligge solidt og stabilt.
”Sandpuden er billigere i materialer end en konstruktion støbt i beton, da vi genanvender det overskydende sand. En dæmning i sand har samtidig den fordel, at den med tiden bliver stærkere og stærkere i modsætning til en konstruktion i beton, der skal vedligeholdes med jævne mellemrum”, fortæller Banedanmarks byggeleder Anders Paarup Andersen.
Når sandpuden har sat sig, og underlaget har opnået den ønskede bæreevne, bliver det overskydende sand kørt væk og genanvendes i forbindelse med andre opgaver i byggeriet af den nye jernbane til lufthavnen. Den færdige banedæmning på strækningen mellem lufthavnen og Thistedvej får en højde på ca. 0,5 meter.
Arbejdet med sandpuden forventes afsluttet i løbet af september i år, mens selve anlægsarbejdet går i gang i foråret 2019.
Vi forventer, at den nye bane til Aalborg Lufthavn vil stå klar til indvielse ved udgangen af 2020.
Se indslag på TV2 Nord
Det sidste vertikaldræn er allerede på plads, og henover sommeren vil den ca. 900 meter lange sandpude på strækningen mellem lufthavnen og Thistedvej vokse uge for uge indtil, den når en højde på ca. 6 meter. Sammen med de mange tusind vertikaldræn skal sandpuden være med til at forstærke underlaget, så den kommende bane kommer til at ligge solidt og stabilt.
En smartere og billigere løsning
På en del af den kommende banestrækning til Aalborg Lufthavn er underlaget for blødt til at bære vægten af den nye jernbane, og her er sandpuden en smart og billig løsning.”Sandpuden er billigere i materialer end en konstruktion støbt i beton, da vi genanvender det overskydende sand. En dæmning i sand har samtidig den fordel, at den med tiden bliver stærkere og stærkere i modsætning til en konstruktion i beton, der skal vedligeholdes med jævne mellemrum”, fortæller Banedanmarks byggeleder Anders Paarup Andersen.
Når sandpuden har sat sig, og underlaget har opnået den ønskede bæreevne, bliver det overskydende sand kørt væk og genanvendes i forbindelse med andre opgaver i byggeriet af den nye jernbane til lufthavnen. Den færdige banedæmning på strækningen mellem lufthavnen og Thistedvej får en højde på ca. 0,5 meter.
Arbejdet med sandpuden forventes afsluttet i løbet af september i år, mens selve anlægsarbejdet går i gang i foråret 2019.
Vi forventer, at den nye bane til Aalborg Lufthavn vil stå klar til indvielse ved udgangen af 2020.
Se indslag på TV2 Nord