Køge Nord Station

Om Køge Nord Station 

Nord for Køge bygger vi i samarbejde med Køge Kommune og DSB en ny station - Køge Nord Station - der bliver et trafikalt knudepunkt  og hot-spot for hele hovedstadsområdet, midt i det unikke kryds, hvor højhastighedstog, S-bane og motorvej mødes.

Stationen skal fremme togtrafikken ved at tilbyde lette skiftemuligheder for alle passagerer, der skifter mellem tog, bil, bus og cykel, og danne udgangspunktet for en omfattende byudvikling omkring stationen.

Køge Nord Station kommer med sin 225 meter lange gangbro til at forbinde S-banen med fjernbanen, henover Køge Bugt Motorvejen. Gangbroen bliver bygget i 2016 og frem til 2018 af Banedanmarks hovedentreprenør Bladt Industries. Stationens forpladser og parkér- og rejsanlæg etableres af Køge Kommune i 2018. Køge Nord Station åbner i midten af 2019 - samtidig med Den nye bane København-Ringsted. Du finder tidsplanen for byggeriet længere nede på siden.

Bag designet står teamet COBE og DISSING+WEITLING i samarbejde med COWI, som i november 2014 vandt den internationale arkitektkonkurrence udskrevet af Banedanmark i samarbejde med Køge Kommune og DSB, der desuden står bag Parkér og Rejs-anlægget ved stationen. Med Køge Nord Station har teamet bag stationen skabt et markant vartegn for grøn mobilitet i hovedstadsregionen. Hovedgrebet er en 225 meter lang gangbro, der binder Danmarks mest trafikerede motorvejsstrækning, Køge Bugt Motorvejen, sammen med den eksisterende S-togslinje og den dobbeltsporede højhastighedsbane mellem København og Ringsted. Stationen bliver en ny port til København for de 90.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de på sigt over 8.000 daglige brugere.

Parkér og Rejs ved fjernbanen

På fjernbanesiden af stationen etablerer Køge Kommune et parkér- og rejs-anlæg med 450 parkeringspladser, der står klar ved indvielsen af Køge Nord Station. Området ved fjernbanen er desuden forberedt til en udvidelse, så Køge Kommune på et senere tidspunkt kan etablere yderligere 250 parkeringspladser. Der bliver adgang til parkér- og rejs-anlægget fra Nordstjernen.
Ved stationsforpladsen etableres endvidere 240 cykelparkeringspladser, hvoraf 120 vil være overdækkede.

Parkér og Rejs ved S-Banen

På S-banesiden af den nye station etablerer Køge Kommune et parkér- og rejsanlæg med 200 parkeringspladser med adgangsvej fra Karlsvognen. Der etableres desuden 412 cykelparkeringspladser, hvoraf de 180 vil være overdækkede.  

Det bliver gratis at parkere ved Køge Nord Station.

Spektakulært design

Køge Nord Station har høstet både national og international anerkendelse for sit design. Ud over at blive nomineret til en MIPIN for "Best futura project" har stationen været at finde på CNNs liste over de 12 mest spektakulære nye broer.

dommerbetænkningen præsenteres de fire forskellige forslag i arkitektkonkurrencen i tekst og billeder med dommerkomitéens bemærkninger til de enkelte forslag samt med anbefalinger til, hvilke punkter i vinderforslaget, der særligt bør arbejdes videre med.

Du kan også følge byggeriet af stationen på www.køgenordstation.dk og på Instagram @koegenordstation.

Fakta

  • Køge Nord Stations gangbro bliver 225 meter lang
  • Gangbroen består af i alt seks stålelementer
  • Stålelementerne er i gennemsnit 10 meter brede og 40 meter lange, måler knap 3 meter i højden og vejer mellem 108 og 144 ton
  • Gangbroen kommer med elevatorer og rulletrapper til at bestå af ca. 1000 ton stål
  • Stationen er designet af COBE og Dissing+Weitling i samarbejde med COWI
  • Køge Nord Station bliver en ny port til København for de 100.000 dagligt passerende, og et vigtigt skridt på vejen for de på sigt over 8.000 daglige brugere.
  • Anlægget af Køge Nord Station omfatter en 225 meter lang gangbro med dertilhørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt perroner på fjernbane og S-bane. Dertil bygges et stort Parkér og Rejs-anlæg ved stationen.
  • Byggeriet blev påbegyndt i juli 2016 og stationen åbner i forbindelse med åbningen af Den nye bane København-Ringsted i midten af 2019.

SMS-service

Hvis du er nabo og interesseret i, hvad der foregår under anlægget af Køge Nord Station, kan du tilmelde dig vores SMS-service. Vi benytter SMS-servicen i akut opståede situationer eller ved påmindelser om planlagte arbejder uden og inden for almindelige arbejdstid.

tilmeld dig sms-service

Tidsplan

- Elevator og rulletrapper hejses på plads og monteres

- Åbning og ibrugtagning af Køge Nord Station i midten af 2019

 

- Montage af gangbroens elementer

- Elevator og rulletrapper hejses på plads og monteres

Etablering af stationens forpladser (cykelparkering etc.) og tilpasning af perroner

 

- Første element til gangbro hejses på plads og monteres over S-bane, fjernbane 

- Broelementerne til gangbroen transporteres fra Køge Havn til Køge Nord Station

- Elementerne forberedes til bromontage til efteråret 2017 

Animation

Spørgsmål og svar

Vi forventer, at stationen åbner samtidig med Den nye bane i maj 2019. 
Byggeriet af Køge Nord Station omfatter anlægget af en 225 meter lang gangbro med dertilhørende rulletrapper, trapper og elevatorer samt opbygning af S-bane- og fjernbaneperroner. Dertil bygges et Parkér og Rejs-anlæg.

På fjernbanesiden af stationen etablerer Køge Kommune et parkér- og rejsanlæg med 450 parkeringspladser, der står klar ved indvielsen af Køge Nord Station. Området ved fjernbanen er desuden forberedt til en udvidelse, så Køge Kommune i en senere fase kan etablere yderligere 250 parkeringspladser. Der bliver adgang til parkér- og rejs-anlægget fra Nordstjernen.
Ved stationsforpladsen etableres endvidere 240 cykelparkeringspladser, hvoraf 120 vil være overdækkede.

På S-banesiden af den nye station etablerer Køge Kommune et parkér- og rejsanlæg med 200 parkeringspladser med adgangsvej fra Karlsvognen. Der etableres desuden 412 cykelparkeringspladser, hvoraf de 180 vil være overdækkede.

Bag Køge Nord Stations design står COBE og DISSING+WEITLING i samarbejde med COWI. De vandt i 2014 projektet i en arkitektkonkurrence. I konkurrenceprogrammet finder du det materiale, der ligger til grund for arkitektkonkurrencen og i dommerbetænkningen præsenteres de fire forskellige forslag i konkurrencen.

På fjernbanesiden af stationen etablerer Køge Kommune et parkér- og rejsanlæg med 450 parkeringspladser, der står klar ved indvielsen af Køge Nord Station. Området ved fjernbanen er desuden forberedt til en udvidelse, så Køge Kommune i en senere fase kan etablere yderligere 250 parkeringspladser. Der bliver adgang til parkér- og rejs-anlægget fra Nordstjernen.
Ved stationsforpladsen etableres endvidere 240 cykelparkeringspladser, hvoraf 120 vil være overdækkede.

På S-banesiden af den nye station etablerer Køge Kommune et parkér- og rejsanlæg med 200 parkeringspladser med adgangsvej fra Karlsvognen. Der etableres desuden 412 cykelparkeringspladser, hvoraf de 180 vil være overdækkede.

Bladt Industries er hovedentreprenør på Køge Nord Station.

køge nord station i tal

225
meter
lang bliver gangbroen
1000
ton
kommer stationen til at bestå af
900
p-pladser
får stationens parker- og rejsanlæg