Elektrificering af banen

Den nye bane elektrificeres fra foråret 2017 til efteråret 2018. For at elektrificere den nye bane mellem København og Ringsted har vi hængt køreledninger op over sporene for at forsyne togene med strøm. Køreledningerne bæres af høje master, og strømmen ledes frem til toget fra transformerstationer.

Kørestrøm og strømforsyning

Højspændingsnettet leverer strøm til de elektriske tog. Strømmen føres gennem kabler frem til en transformerstation, hvor den bliver omsat fra 150 kV til de 25 kV, som togene bruger. Strømmen føres ud til togene via køreledninger, der hænger på ca. syv meter høje master med fra 15 til 90 meter mellem hver.

Transformerstationer


En transformerstation består af et teknikhus og to transformatorer, så man kan lukke den ene ned til eftersyn uden at aflyse togdriften. En transformerstation ligger i det fri på et 1.000 m2 stort, indhegnet område med beplantning af buske og træer udenom.

På togstrækningerne er der op til 50 km mellem transformerstationerne. Det skyldes, at vi bruger et AT-system til at føre strøm til togene på. AT-systemet er koblet til skinnerne og til køreledningen og gør det muligt at sende strøm over længere afstande. Derfor behøver vi færre transformerstationer. AT-posterne minder om transformerstationerne, men er mindre og ligger langs banen med 10-15 kilometers afstand.

Læs mere om elektrificeringen af jernbanenettet i Danmark.

Når det banetekniske arbejde er afsluttet, skal banen prøvekøres, før den er klar til indvielse i maj 2019.

Om elektrificeringen 

Sporlægningen af Den nye bane København-Ringsted er overstået, og Banedanmark er i gang med næste etape, nemlig elektrificeringen af højhastighedsbanen. Arbejdet gik i gang i april 2017, og vi afslutter elektrificeringen ved udgangen i efteråret 2018.

1500 kørestrømsmaster


I april 2017 begyndte vi at ramme fundamenter til kørestrømsmasterne mellem Ringsted og Køge Nord Station. I efteråret 2017 rammer vi fundamenter mellem Køge Nord Station og Vigerslev - undtagen på broer og i tunneller. Vi placerer kørestrømsmaster ovenpå fundamenterne og monterer kørestrøm mellem masterne. Vi forventer at være færdige med elektrificeringen i efteråret 2018. I alt skal vi bruge 1500 kørestrømsmaster på strækningen fra København til Ringsted. 

Hovedarbejdsplads


De fleste leverancer af materialer og andet udstyr til elektrificeringen af Den nye bane leveres til hovedarbejdspladsen ved Køge Nord Station med indgang fra Nordstjernen. De fleste læsseaktiviteter vil ske i dagtimerne.

Vi vender tilbage med opdateringer vedrørende elektrificeringen af Den nye bane København-Ringsted.

 

Seneste nyt om Den nye bane

Vi opdaterer løbende vores hjemmeside med seneste nyt om anlægsarbejdet. Her kan du også tilmelde dig vores naboinformationsservice, så du løbende får nyheder på mail.

Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på kobenhavn-ringsted@bane.dk eller på tlf.: 82 34 05 01.